Det er torsdag morgen, like på grensen mellom Stange og Hamar. Langs hovedvegen er det hektisk aktivitet. En gul skogsmaskin spiser seg målrettet gjennom vegetasjonen som et sultent dyr. De tykke trestammene knekker som saltstenger etter hvert som den brummende maskinen kravler sakte, men sikkert nordover i retning Midtstranda.

Hogsten er en del av forberedelsene som må til før man kan begynne å bygge ny, firefelts E6 på strekningen Kolomoen-Moelv. Hogsten i Åkersvika vil pågå fram til 15. mars. Når den tid kommer skal grøftene være rensket for trær og andre buskvekster som står i veien for vegen.

Arbeidet utføres av Mjøsen Skog, som tidligere i år sikret den lukrative avtalen verdt over sju millioner kroner. Lierhagen Skogsdrift er underleverandør.

LES OGSÅ: Nye Veier overkjører vegvesenet.

Strenge verneregler

Siden Åkersvika er et naturreservat med streng vernestatus, kan man ikke bare sende inn de største maskinene og meie ned trær sånn helt uten videre.

Rune Kjøs i Nye Veier forteller at man følger et strengt regelverk for ikke å belaste området mer enn høyst nødvendig.

Blant annet er det ikke tillatt å fylle eller oppbevare drivstoff i eller nær reservatet. All tanking må derfor skje på trygg avstand.

Det er heller ikke tilfeldig at arbeidet pågår nå i løpet av årets kaldeste måneder.

– Vi utnytter vinter og frost for å spare terrenget og miljøet mest mulig, sier Kjøs.

Brenner farlige planter

Et annet aspekt er beholdningen av svartelistede arter i Åkersvika. Når man graver opp området er det stor sjanse for at uønskede planter spres.

– Biomasse med fare for spredning av svartelistede arter fraktes i lukkede containere til forbrenning. Etter aktivitet i områder med svartelistede arter renses alt av maskiner og utstyr etter bruk, sier Kjøs.

Til våren fortsetter hogsten nordover langs E6. I august skal alt arbeidet med trefjerning være fullført. Samtidig starter byggingen av ny E6 fra Kolomoen i sør.

De fire selskapene Hæhre Entreprenør AS, Roadbridge Aibel joint venture, NCC Norge AS og AF Gruppen Norge AS kjemper nå om kontrakten på den første og 19 kilometer lange delstrekningen fra Kolomoen til Arnkvern.

– Nye Veier er helt i rute med arbeidet, avslutter Kjøs.

LES OGSÅ: Nye firefelts E6 kan bli mørklagt.

Fakta

Nye Vei­er skal byg­ge ut 43 ki­lo­me­ter fi­re­felts E6 mel­lom Ko­lo­moen i Stan­ge og Mo­elv i Rings­aker. Byg­gin­gen star­ter i Stan­ge i som­me­r.

Høs­ten 2019 åp­ner den før­s­te strek­nin­gen på 12 km fram til Kå­te­rud og Åkers­vi­ka.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.