– Om vi er interessert i tog? Å ja, vi er skikkelige entusiaster!

Anders Jensen og sønnen Andreas stråler inne på Jernbanemuseet denne lørdagen.

– Faren min jobba på jernbanen, så dette har jeg vært med på hele livet, sier far Anders – og peker på noen pene skalamodeller av NSBs gamle El 13-lokomotiver.

– Men for meg er det El 14 som er selve grom-maskina, fortsetter han.

El 14 ble levert til NSB for 50 år siden, og ennå den dag i dag trekker de sterke og driftssikre lokomotivene tunge godstog – blant annet på Dovrebanen forbi Hamar.

Sønnen Andreas trekker fram Tertitten som den store favoritten.

– Jeg har fått toginteressen inn med morsmelka. Tertitten er et flott lokomotiv; jeg liker de små og søte, smiler han.

– Blir det noen innkjøp, eller bare kikker dere?

– Det kan hende det blir noen tidlige julegaver, smiler Andreas.

Foretrekker gamle tog

Hjemme har faren et gammelt Märklin-sett, men den evige utfordringen er alltid å finne et egnet sted å sette det opp. Modelltog krever både tid, kjærlighet og vedlikehold – det vet alle som har prøvd.

Far og sønn svarer diplomatisk på spørsmål om moderne tog er like spennende, men legger ikke skjul på at den virkelig store sjarmen tilhører fortiden.

– For meg som har vokst opp med gamle trevogner er det veldig nostalgisk å komme hit til Jernbanemuseet. Togene var mye mer forseggjort i gamle dager. Bare se på de gamle teak-vognene som står utstilt her. Det er jo rene møbler, sier Anders med glød i blikket.

– Også må vi ikke glemme å snakke om Nohab Di.3, fortsetter han – og penser raskt inn på et lite foredrag om NSBs diesellok opp gjennom årene.

Ekte damp i miniatyr

Innerst på museet finner vi et par andre entusiastiske herrer fra Livingsteam Gardenrailways. Jan Kaupang og Hans Zachariasen står med en lighter og fyrer opp et håndbygd engelsk damplokomotiv.

Modellen i skala 1:19 går på gass, og fungerer derfor nokså likt som et lokomotiv i full størrelse. Her gjelder det å være stø på labben og vite hva man driver med.

– Det finnes også tilsvarende lokomotiver som går på kull, men det er nok litt mer for spesielt interesserte. Også er det ikke noe særlig å bruke innendørs, humrer Zachariasen.

Modellene koster gjerne fra 20.000 kroner og oppover, så det er åpenbart ingen hobby for de ferskeste nybegynnerne.

– Får dere solgt noe særlig her i dag, eller blir det for smalt?

– Mange kommer forbi og blir interessert, også tar de gjerne kontakt i ettertid eller kommer tilbake neste år for å kjøpe, smiler Zachariasen.

Den dampende gjengen roser Hamar som et naturlig sted å møtes:

– Jernbanemuseet er alltid koselig. Dette er femte året vi er her på messe. Vi møter alltid så mange trivelige og kjente folk, avslutter Zachariasen.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00