• PASSER PÅ: Kai Voldengen i UP.FOTO: Hege Mathisen/politiet

Politiet tar flere og flere nordmenn for å føre bil eller andre kjøretøy i ruspåvirket tilstand.

– Vi har sett en økning over flere år. Bare fra 2016 til 2017 har antallet steget med tolv prosent. Tallene er skremmende høye, sier Kai Voldengen, som er distriktsleder i UP distrikt 1 Øst.

Det at hver fjerde dødsulykke på norske veier er relatert til rus, gjør ikke tallene mindre skremmende.

– Jeg har hørt mange si at det er ubehagelig å tenke på at rusede sjåfører sitter i mange av bilene de møter på veien. Det har jeg forståelse for. Det er altfor mange som kombinerer rus med bilkjøring, fastslår politioverbetjenten.

Påvirket av legemidler

Den seneste vegkantundersøkelsen forteller at 2 prosent av alle som ferdes på norske veier, er for berusede til å kjøre bil lovlig. 0,2 prosent er påvirket av alkohol, mens 0,6 prosent er påvirket av narkotiske stoffer. 1,2 prosent har tatt medisiner som gir like stor eller større effekt enn den forbudte mengden alkohol.

Kort oppsummert: Én av 50 sjåfører på norske veier kjører i ruspåvirket tilstand.

Da HA på et middels trafikkert tidspunkt, klokka 11 torsdag formiddag, kjørte de tre kilometerne på E6 mellom Midtstranda og Arnkvern-krysset, møtte vi 81 biler. Om disse 81 utgjorde et representativt utvalg, ble én eller to biler ført av en påvirket person.

– At det er forbudt å drikke alkohol og sette seg bak rattet, er innprentet i folk. Alle som gjør det, vet at de bryter loven. En del av dem som går på medisiner som ikke skal kombineres med bilkjøring, er nok ikke like bevisste på at de gjør noe straffbart. Lovbruddene skyldes både bevisste valg og uvitenhet, men legale medisiner er like farlige som alkohol i trafikken. Mange medisiner som er merket med rød varseltrekant, kan ikke kombineres med bilkjøring, sier Voldengen.

Jobber på spreng

UP-lederen lover at politiet jobber hardt for å sørge for at færre velger å sette seg bak rattet etter å ha drukket, dopet seg eller tatt medisiner som påvirker sentralnervesystemet.

– Vi har stort fokus på kjøring i ruspåvirket tilstand, og tallene stiger hovedsakelig fordi vi tar flere nå enn vi gjorde tidligere. Det var nok like mange ruspåvirkede sjåfører før, sier Voldengen og utdyper:

– Nå har vi blant annet ny teknologi som gjør at vi avslører flere som er påvirket av andre midler enn alkohol (se undersak).

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.