Det var Ola Olavsen Nordgaard (69 år) og Elisabeth Lycke Holm (39 år), begge bosatt i Hamar-området, som omkom i flyulykken i Furnes tirsdag ettermiddag.

Det finnes ikke spor på jordet som tyder på at flyet har berørt bakken før det smalt, og det sammen med store skader i fronten på flyet – en Van’s Aircraft RV-4 – tyder på at flyet har gått hardt i bakken. Statens havarikommisjon for transport (SHT) kom til ulykkesstedet ved nitiden onsdag morgen og har startet sitt arbeid.

ANDRE DØDSULYKKE

Havaristedet ligger bare noen hundre meter unna skogholtet der to personer mistet livet da et mikrofly styrtet 14. juli 2015. Mikroflyet hadde akkurat tatt av fra Hamar flyplass i retning nordover, da det i cirka 500 fot steilet og deretter gikk i spinn.

Piloten greide ikke rette opp flyet, som gikk inn i trærne og deretter i bakken, der det tok fyr. En person omkom på stedet, den andre døde på sykehus ett døgn etter.

Siden flyet var et mikrofly, er det Norges Luftsportforbund (NLF) og ikke havarikommisjonen som har gått gjennom denne ulykken. De har ikke greid å peke på en enkelt årsak til at flyet styrtet, men peker på at trening på motorkutt i for lav høyde samt feil oppgitt steilehastighet fra produsenten av flyet kan ha vært medvirkende årsaker til at to personer mistet livet.

IDENTISK FLY STYRTET

22. juli 2007 styrtet et småfly i åkeren like nedenfor Hamar flyplass. Til alt hell slapp piloten med lettere skader, men flyet – som var helt nybygget – ble totalskadd.

Flyet fikk motorstopp like etter at det hadde tatt av fra flyplassen. Havarikommisjonen undersøkte etter denne ulykken om det kunne være noe feil med drivstoffet fra tankanlegget på flyplassen, men fant ikke tegn til det. Det ble heller ikke avdekket andre tekniske feil på flyet, men kommisjonen antydet at feil blandingsforhold mellom bensin og luft i flymotorens forgasser var en mulig årsak til at flyet styrtet.

Dette flyet var ifølge rapporten av eksakt samme type som flyet som gikk ned med fatal utgang tirsdag ettermiddag.

Van’s Aircraft RV-4 er et enmotors selvbyggerfly med vekt på cirka et halvt tonn og toppfart på rundt 340 kilometer i timen. Flyets rekkevidde er rundt 120 mil.

FLERE ULYKKER

SHT har undersøkt flere alvorlige flyulykker med denne typen fly enn de to flystyrtene ved Hamar flyplass.

14. mai i 2004 ble en erfaren flyger på 69 år alvorlig skadet under en mislykket nødlanding med et RV-4 i Trøgstad. Flyet hadde mistet motorkraften, og det ble funnet ut at det skyldtes brudd i et gass-stag.

2. mai 2016 mistet piloten kontroll over et RV-4 ved landing på Vigra i Ålesund. Der slapp man heldigvis personskader, men flyet fikk store skader. Denne undersøkes fortsatt av havarikommisjonen.

LETTERE SKADET

Hamar flyplass har også hatt et par andre hendelser der utfallet heldigvis ikke har vært så tragisk i løpet av de siste 10 årene. I mai 2008 mistet en flyger kontroll på et veteranfly fra 1953 da han skulle lande. Flyet endret brått retning i lufta, og flygeren greide med knapp margin å havne i skogholtet ved flyplassen. Den høyre vingen tok i rullebanen da han kom ned, og flyet gikk rundt. Han ble ikke alvorlig skadet, men flyet fikk store materielle skader.

Under innflyging for landing fra nord 13. februar i 2010 fikk et Cesna-fly motorstopp etter å ha løftet fallskjermhoppere. Piloten greide så vidt å seile flyet fram til flyplassen, men traff trærne i enden av rullebanen.

Ingen personer ble skadet, men det ble skader på flyet.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.