• SELFIE MED HELTEN: Karl Gustav Ellefsen var blant de mange som benyttet sjansen til å sikre seg en selfie sammen med selveste Arne Scheie. Bak i rød Norge-drakt står Per Emil Granmorken, leder for sportsspill hos Norsk Tipping.
  • NUMMER ÉN: Slik så den altså ut – den aller første tippekupongen fra Norsk Tipping. Datoen var 13. mars 1948.
  • LIKE ENGASJERT: Arne Scheie gløder fortsatt når han snakker om engelsk fotball. Til høyre sitter Espen Skyrud fra Norsk Tipping i hvit Derby-drakt.
  • ANNERLEDES LUNSJ: For de ansatte på Tippinga ble tirsdagens samling rundt lunsjbordet litt mer feststemt enn ellers.

– Først kamp er Blackburn mot Portsmouth. Ja, det endte jo med 1–0 til Blackburn hjemme…

I kjent stil går den pensjonerte sportskommentaren Arne Scheie i gang med å oppsummere lagene og kampene som fikk æren av å være med på den aller første tippekupongen – 13. mars 1948.

Ingen spillere hadde 12 rette den gangen, men for 11 rette ble det utbetalt 4.407 kroner – som i dag tilsvarer over 92.000.

70 år har gått, og spillet lever fortsatt. Populariteten har riktignok sunket jevnt og trutt de siste årene, men ennå fyller tusenvis av nordmenn ut kupongene hvert år. Hva betyr spillet for Norsk Tipping i dag – og har det fortsatt en framtid? Per Emil Granmorken, lederen for Norsk Tippings sportsspill, oppsummerer:

– Tippekupongen er en kultur- og identitetsbærer for oss. Det var vårt første produkt, og har også gitt navn til selskapet. I dag er det vårt eldste produkt, men det har holdt seg brukbart både i form og farge gjennom alle årene. Vi har prøvd å endre litt på konseptet, men har alltid kommet tilbake til den gamle tippekupongen. Det er en nostalgisk merkevare!

Anglofil sammenheng

– Hvorfor har tippekupongen blitt så populær i Norge?

– Vi er veldig anglofile her i landet; vi er opptatt av engelsk fotball. Mange husker ennå de gode tippekampene i svart-hvitt på NRK. Det ligger mye identitet i kupongene, mener Granmorken.

Fra å være det eneste tippeproduktet i Norge, har de gammeldagse kupongene i dag en helt annen konkurranse og et mye større marked å forholde seg til. Likevel står tippekupongene for en sjettedel av Norsk Tippings inntekter på sportsspill. Av tre milliarder kroner kommer en halv milliard fra nettopp kupongene.

– Har spillerne forandret seg?

– Ja, i dag spiller de fleste på web og mobil. Samtidig øker vi mest i målgruppen 18 til 25 år, så dette er ikke noe pensjonistspill, smiler Granmorken.

Scheie håper på Kamma

Tirsdagens store høydepunkt i tippekantina ble besøket av Arne Scheie (74)– NRKs kjente og kjære sportskommentator gjennom flere tiår. For mange fotballsupportere ble det ikke skikkelig helg før de hørte Scheis stemme kommentere de TV-overførte kampene fra høyeste nivå i England.

Denne dagen fikk Scheie også anledning til å si sin mening om HamKam før årets sesongstart:

– Jeg håper og tror at HamKam kan etablere seg på nest høyeste nivå i år. Det er viktig å få tid til å etablere seg før man tar steget opp i systemet – kanskje neste sesong.

Scheie legger ikke skjul på at han har savnet de grønne og hvite i de to øverste divisjonene i norsk fotball:

– Det har vært en tragedie å ha HamKam på tredje nivå – eller i «tredje etasje», som jeg pleier å si. HamKam hører hjemme på nivå én eller to, sier han – til god respons fra salen.

HA rekker akkurat å smette inn et kjapt spørsmål:

– Tror du tippekupongen består også om 70 år?

– I en eller annen form – ja!

Et lengre videointervju med Scheie kan du se på HAs nettsider.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.