Torsdag kommer statsbudsjettet for 2017, og i dagene før hagler det med budsjettlekkasjer.

Stortingsrepresentant Tor Andre Johnsen er glad for at det i forslaget til statsbudsjett ligger inne midler til å jobbe med reguleringsplan for dobbeltspor på strekningen Sørli til Brumunddal.

Det pågår planlegging på denne strekningen i dag, men det er på kommunedelplannivå. Reguleringsnivået er enda mer detaljert, og et skritt nærmere oppstart og realisering.

Holder trykket oppe

– Dette betyr at trykket i planleggingen holdes oppe, og at vi rykker nærmere mål. Det betyr at vi holder stø kurs mot å få realisert dobbeltspor til Hamar i 2024, sier Johnsen.

I Hamar pågår det for tiden en heftig diskusjon om hvor traseen skal gå, og det er kommet innsigelser til alle traséalternativene fra statlige myndigheter.

– Hva tror du er sjansen for å bli enige om trasé gjennom Hamar?

– Med de mange innsigelsene, har det både blitt vanskeligere og lettere. Vanskeligere fordi det er lagt ned innsigelser til alle alternativer, men samtidig kan det da bli enklere å skjære igjennom, tror Johnsen.

Krevende sak

Selv er han ydmyk overfor det lokale politiske nivået når det kommer til traséspørsmålet.

– Så langt det er mulig er det min jobb å jobbe for det man kommer fram til lokalt. Slik jeg har forstått debatten i Hamar, er midt falt ut, så det står mellom vest og øst. Det er en krevende sak, kanskje den mest krevende samferdselssaken i Innlandet i moderne tid, sier Johnsen.

Dersom det blir full stopp gjennom Hamar, håper Johnsen at det går an å regulere strekningen mellom Jessnes og Brumunddal, og komme i gang der.

– Det ytre Intercity-triangelet er veldig viktig, påpeker Johnsen.

Les også
NYHET Riksantikvaren om innsigelsen mot Vest.
Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.