Torsdag 13. juli ankommer NRKs sommertog stasjonen i Hamar, og for anledningen rulles en over 100 år gammel kongevogn ut av lokomotivstallen. Med TV-kameraene tett på skal ordfører Einar Busterud og direktør i Jernbanedirektoratet Elisabeth Enger fra Hamar sette tennene i en meny inspirert av det som ble servert de kongelige når vogna var i bruk.

Les også: Hamar slo hotellrekord i juni.

– Jeg håper de har gode pølser, sier ordføreren.

– DETTE BLIR BRA

Det er Hai Hang som skal trylle fram rettene, men Busterud ser ikke bare fram til å spise. Han gleder seg også over at Hamar og Hedmarken får nok en mulighet til å by seg fram på riksdekkende TV. I HA fredag kunne hotelldirektørene i Hamar rapportere om rekordmange overnattinger i juni i år, og det snakkes entusiastisk om Skibladner-effekten.

– Og i år er det jernbanen, transportmetoden som avløste ferdsel på vann og vinteris. Men jernbanen tilbyr også flotte naturopplevelser og mye kultur og historie. Dette blir bra, tror Busterud.

– Hvorfor er det viktig å by på seg selv når man har muligheten?

– Turistmessig er Hamar-regionen ennå ganske uoppdaget. Skal folk oppdage hvilke kvaliteter vi kan by på, må de vises fram. Det kan gjøres enten ved markedsføring, som koster mye penger. Eller at vi er så heldige å havne i medias interessefelt, slik som de to siste årene, svarer ordføreren.

JERNBANEBYEN

Stoppet på Hamar blir først og fremst en opplevelse for TV-seerne. Etter en kort mottakelse på stasjonen med konsert fra gruppa Meer, ruller sommertoget ned mot Ringstallen. Dette er en driftsdel av anlegget til Bane Nor, og publikum på perrongen vil ikke ha adgang her. Derfor må mesteparten av oppholdet i Hamar følges via TV-skjermen, og selv om Hedmarken får atskillig mindre tid i TV-ruta nå enn med Skibladner, tror reiselivssjef Merethe Sandum på god reklame.

– TV har fortsatt stor verdi, og mye av svaret på hvor viktig dette er, ligger i den økningen vi ser i reiselivet etter forrige sommers TV-sending, sier Sandum.

Inne i kongevogna, som ble pensjonert i 1962 etter å ha fraktet kong Olav hjem fra påskeferie på Vinstra, blir det fokus på Hamars rike jernbanehistorie.

– Hamar hadde jernbaneskolen, og har både jernbaneadministrasjon og verksted. Ham-Jern produserte i mange år lokomotiver. Det er fortsatt Dovrebanen fra Hamar til Oslo som er en av de mest trafikkerte strekningene, og mange av dem som styrte byen i forrige århundre, hadde jernbanebakgrunn, påpeker Busterud.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00