• ULYKKER: Her ser du når det er størst fare for at det skjer ulykker.
    GRAFIKK: NYHETSGRAFIKK.
  • ULYKKESOMRÅDE: Her ser du hvor mange ulykker det har vært de siste årene.

I Hamar-regionen har nærmere 900 bilister kollidert med dyr for 23,5 millioner kroner i fjerde kvartal de siste 10 årene.

- I oktober går antall kollisjoner med dyr markant opp rundt om i landet, sier bilmekaniker og rådgiver i Gjensidige Jan Fleinsjø.

Det er store variasjoner mellom fylkene, viser tallene fra Finans Norge. Flest kollisjoner er det i Hedmark og Møre & Romsdal, etterfulgt av Rogaland, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.

I oktober er risikoen høyere enn ellers for å krasje med elg. Denne måneden innleder en tid hvor det er betydelig høyere sannsynlighet for å krasje med elg enn ellers. Flertallet av sammenstøt med elg og annet hjortevilt skjer i mørketidsmånedene, viser beregninger fra forsikringsselskapet If.

Risikoen for å kjøre på elg er aller størst i skumringen om kvelden og i grålysningen om morgenen.

Tidligere denne uka ble to elger påkjørt i fylket, og i går morges var det tre rådyr som ble påkjørt. Ett rådyr omkom på stedet, mens de andre dyrene stakk til skogs, sannsynligvis hardt skadet.

Hev blikket

– I oktober kan elgjakten være med på å skremme dyrene ut på veiene. Samtidig er elgen i bevegelse på grunn av brunsttid, og dermed øker risikoen for at den krysser veier på sin ferd, sier kommunikasjonsrågiver Sigmund Clementz i If.

I perioden oktober til februar skjer det betydelig flere viltpåkjørsler enn i de lyse månedene.

De fleste påkjørsler av elg skjer i nærheten av skog og vassdrag. Risikoen er størst de to-tre timene før solnedgang og de to-tre første timene etter soloppgang

– Våre råd til deg som er ute på veien: Følg med på skilting, kjør aktsomt, ha blikket høyt og beveg det fra side til side der det er ekstra høy risiko for å støte på elg. Og – som alltid – tilpass farten etter forholdene, sier Clementz.

Over 5600 påkjørsler

I jaktåret 2015/2016, som går fra 1. april til 31. mars året etter, ble over 5.670 såkalte hjortedyr påkjørt av bil. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå. 871 av disse var elg, 4191 rådyr og 609 hjort.

– Det er heldigvis en gledelig nedgang i antallet elgpåkjørsler på nesten 9 prosent fra forrige periode. Nå må vi jobbe sammen for å få ned ulykkestallet ytterligere, sier Sigmund Clementz i If.

– I Norge har veimyndighetene gjort mye for å begrense viltpåkjørsler gjennom blant annet skilting, rydding langs veiene og bruk av viltgjerder sammen med viltstier og -overganger. Vi i If tar til orde for at det blir gjort enda mer, av hensyn til både mennesker og dyr, sier han.

Elgpåkjørsler

• Når en personbil i høy hastighet treffer en elg på 200-300 kilo, er det snakk om et svært kraftig sammenstøt. Selv om nye biler blir sikrere og sikrere fysisk, er det vanskelig å beskytte seg mot en slik kollisjon.

• De fleste personskader etter sammenstøt med elg rammer hode, ansikt og nakke.

• Løper en elg ut i veien 20 meter foran deg i 80-sonen, har du bare ett sekund på å stoppe.

• De alvorlige skadene oppstår særlig der elgen kommer brått på slik at bilsjåføren ikke har særlig mulighet til å bremse opp. Det er stor fare for at sjåfør og passasjerer blir invalidisert for livet.

• Ved påkjørsel av dyr er det viktig å varsle lokalt politi/viltnemnd for ikke å la skadet dyr ha unødige lidelser. Får du bekreftelse på at dette er gjort, får du ikke bonustap og må ikke betale egenandel hos If ved viltpåkjørsel.

Kilde: Forsikringsselskapet If.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.