• Guggenheim. Foto: SANTIAGO LYON, AP

Det anerkjente magasinet «Format Magazine» har nylig kåret de ti vakreste museumsbygg for moderne kunst.

Her kan du lese omtalen.

Og det er litt av et selskap vernebygget på Domkirkeodden har havnet i.

Guggenheim

På en ikke-rangert liste er det funnet plass til kjente bygg som Guggenheim i Bilbao, kunstmuseet «The Akron Art Museum» i Akron og ikke minst «The Weisman Art Museum» i Minneapolis.

I sin omtale er det Hedmarksmuseet som er omtalt, men det kan virke som om det er selve utformingen av domen, som er en liten del av museet, det blir lagt vekt på.

"The remarkable history of the Hedmark Museum shows through one half of the structure, the other half being a modern dome that works beautifully with the old. The medieval ruins of a cathedral have been covered by a giant glass sculpture. Instead of taking over the old building completely, the new structure highlights its beauty as well as protects it.

Over several decades of work culminating in 2005, architect Sverre Fehn created a comparison of the old and the new, showing their separate wonders while also allowing them to blend together in a composition that is very much what it protects: art", heter det i omtalen.

Kjell Lund er forøvrig arkitekten av selve Hamardomen.

– Fantastisk

Avdelingsdirektør på Domkirkeodden, Magne Rugsveen er uansett henrykt.

– Det er jo fantastisk å havne på liste med bygninger som Guggenheim. Vi er henrykt, sier Rugsveen.

– Det var jo stor motstand mot at bygget i det hele tatt skulle opp. Jeg tror det var 3.000 som skrev under og viste motstand, sier Rugsveen.

– Tror du en slik kåring kan ha noe å si for besøkstallene til Hedmarksmuseet?

– For den store massen har nok ikke slike kåringer mye å si, men det er viktig for norske arkitekter. Det er jo ærefullt å ha et bygg som rager slikt i verden. Det er fantastisk at det ble bygd, sier Rugsveen.

Hamar-ordfører Einar Busterud sier slik når han får høre nyheten:

- Ikke det spor overraskende. Juryen har helt rett. Dette må utnyttes for alt det er verdt, sier Busterud.

- Hvordan da?

- Vi markedsfører, men det blir litt halvhjertet. Det ligger mye uutnyttet potensial på Domkirkeodden.

- Hvordan er det å havne på samme liste som Guggenheim?

Ordføreren begynner først å le, før han sier: - Det er jo hyggelig. Det er jo et unikt anlegg. Hele området, og ikke bare domen. Det er helheten juryen må ha falt for. Hvert eneste år kommer det arkitekter fra hele verden for å se på dette, sier Busterud. 

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00