• biogass: Påfylling av biogass skjer gjennom natten, og når alle bilene fylles samtidig, tar det om lag fem timer per bil. Så er de klare til å kjøre ut.
  • bakpå: Når Rolf Johan Jensen står bakpå, får søppelbilen automatisk en fartsbegrensning på tretti kilometer i timen. Sikkerhet går først.
  • orden: Driftsdirektør i RenoNorden, Jan Berg-Styhm, forteller at selskapet håper å få orden på søppeltrøbbelet i løpet av denne uka.

Siden nyttår har Sirkula mottatt over 2.200 meldinger om uavhentet søppel, og onsdag morgen var det fortsatt 178 tilfeller av forbigåtte søppeldunker i databasen. RenoNorden, som fra årsskiftet overtok ansvaret for avfallshentingen på Hedmarken, har satt inn både ekstra biler og ekstra mannskaper for å hente inn etterslepet som har oppstått.

– Det er klart, vi får jo høre det vi også, forteller renovatør Rolf Johan Jensen fra Ridabu.

– noen tøffinger

Tidlig på morgenen er det få andre morgenfugler ute i Hamars gater, men det er ikke bare sentralbordet hos Sirkula som har merket klagesangen fra Hedmarken. Det har også karene i første linje.

– Jeg merker det på to måter. Selvfølgelig har du de kundene som ikke er fullt så fornøyd. men så har vi også de kundene som forstår, men som kan komme med en kommentar, sier Jensen.

Driftsdirektør i RenoNorden, Jan Berg-Styhm, har stor respekt for jobben gutta legger ned.

– Du finner ikke så mange andre såpass fysisk krevende jobber i Norge i dag. De er noen tøffinger, og det er heller ikke hvem som helst som kan operere disse bilene, sier driftsdirektøren.

hardt fysisk arbeid

Hver morgen klokken 06:00 entrer Jensen og kollega Tore Aleksander Kaspersen fra Elverum en av de nye gule søppelbilene, som gjennom natten får påfyll av drivstoff ved anlegget på Gålåsholmen i form av miljøvennlig biogass.

Bilene veier seksten tonn, og kan ha med seg ti tonn søppel. Det blir en diger doning.

– Det er en lang bil, og den kan være vanskelig å manøvrere i trange smug, sier Jensen.

Onsdag morgen gikk ruta for karene gjennom Briskebyen i Hamar, og matavfall og papir sto på menyen. De siste ukene har bydd på mye overtidsarbeid, og det er hardt fysisk arbeid de utfører. I løpet av en arbeidsdag kan de også tilbakelegge et par mil på beina.

– Man kjenner også at man har håndtert over tusen dunker i løpet av en dag, sier Kaspersen.

lover bedring denne uka

Med sju reservebiler i sving samtidig med de tolv som går i vanlig rute, forteller driftsdirektør Berg-Styhm at selskapet håper å stabilisere situasjonen i løpet av uka.

– Da har gutta kjørt igjennom alle rutene to ganger, vil være godt kjent, og vi skal i tillegg hente inn alle nye avvik innen to dager, opplyser han.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00