Bane Nor bruker 120 millioner kroner på fjerning og sikring av planoverganger i 2019. Siste tre år er 72 usikrede planoverganger lagt ned.

– Hvert år skjer det flere trafikkulykker på planoverganger. Noen har ført til tragedier og det er veldig vondt å tenke på. Ikke alle er klar over hvor farlig det er å krysse en jernbanelinje, sier pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane Nor. Siden 1950 er det fjernet over 1500 planoverganger i Norge og ulykkestallene går nedover. Ifølge pressesjefen jobber selskapet kontinuerlig for å legge ned planoverganger.

– De farligste prioriteres først. Alle usikrede skal vekk, men det vil ta noen år før vi er i mål, sier Skarpen.

Nye jernbanestrekninger bygges uten planoverganger. Når en ny strekning tas i bruk, legges den gamle ned og dermed forsvinner gamle planoverganger. I Norge er det ikke tillatt med planoverganger på dobbeltspor.

LES OGSÅ: Jernbanen mellom Løten og Elverum ble stengt i flere timer på grunn av brann

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00