– Dette er svært trist for passasjerene, men så lenge Lokomotivmannsforbundet står fast på at de skal bestemme kompetansekravene til togførere, er det ikke mulig å komme til enighet, sier administrerende direktør Anne-Kari Bratten i Spekter.

Partene var innkalt til tvungen mekling hos Riksmekleren torsdag, da streiken gikk inn i sin femte uke. Ti timer senere måtte mekleren kaste kortene og fastslå at heller ikke denne gangen klarte partene å bli enige, verken om en avtale eller virkelighetsbeskrivelsen.

– Vi har forlatt kravet om tariffesting av kompetansestandarder for lokførerne. Men vi vil ha forpliktelse om partsfestede krav inntil myndighetene kommer med sentrale regler. Det vil ikke Spekter og NSB gå med på, og derfor ble det brudd igjen, sier lokførernes forhandlingsleder Rolf Ringdal til NTB.

124 lokførere streiker

Dermed fortsetter streiken. De siste ukene har nærmere 300 togavganger blitt innstilt hver dag som følge av streiken. 124 lokførere var torsdag i streik etter den siste opptrappingen onsdag. Titusenvis av togpendlere på Østlandet og ved Sørlandsbanen er berørt.

– Streikeviljen og moralen på vår side er fortsatt svært god. Men som lokførere plager det oss at passasjerene ikke kommer seg på jobb. Det beklager vi på det sterkeste, sier Ringdal.

Konflikten dreier seg om en nasjonal standard for opplæring av lokomotivførere som skal ha godkjenning til å kjøre tog i Norge. Lokomotivmannsforbundet firet på kravet de opprinnelig stilte i et forslag til løsning denne uka. De kan gå med på myndighetsfastsatte krav, såfremt NSB og Spekter kunne være med på en frivillig avtale inntil myndighetene er ferdige med sitt arbeid.

Forhandlingsklimaet er vanskelig og Ringdal karakteriserer den siste utviklingen som «veldig frustrerende».

Skylder på arbeidsgiverne

– For oss er det viktigste at vi får en nasjonal standard på vår kompetanse. Ikke hvor den er hjemlet. Det er arbeidsgiverne som nå holder denne konflikten gående, og argumenterer med vikarierende motiver, sier Ringdal.

Anne-Karin Bratten er tilsynelatende enig og sier kompetansekrav ikke hører hjemme i en tariffavtale, men i lovverket. Likevel legger hun skylden på lokførerne for at det heller ikke denne gangen ble noen løsning i konflikten.

– Det er myndighetene som fastsetter innholdet i ulike utdanninger, og både arbeidsgivere og fagforeninger har rikelig anledning til å gi innspill til dette arbeidet, sier hun.

Ifølge Ringdal vil Spekter og NSBs forslag til løsning innebære et slags frislipp etter åtte måneder og fram til et nasjonalt regelverk er på plass. (©NTB)

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.