Ordfører Einar Busterud (BBL) tror ikke det kommer penger til å bygge dobbeltspor gjennom Hamar og nord for Hamar i den nye nasjonale transportplanen (NTP), som ventelig legges fram før påske.

HER kan du lese artikkelen der Busterud snakket om NTP.

Det begrunner han med signaler han har fått i møte med politikere, og at det ikke er nok penger til å realisere alt som ligger i gjeldende NTP.

For defensivt

Dette får flere til å se rødt. Ikke minst regiondirektør Åge Skinstad i NHO Innlandet. Næringslivet jobber knallhardt for å få dobbeltspor til Lillehammer innen 2030, noe de mener er avgjørende for vekst og utvikling i Innlandet.

– Dette er for defensivt av Busterud, og viser for liten kampvilje. Dersom dobbeltsporet stopper før Hamar, vil Hamars rolle som soveby til Oslo forsterkes. Vi er opptatt av å utvikle hele Innlandet, sier Skinstad.

Bygg nord for Hamar

I forrige uke bekreftet statssekretær Tom-Christer Nilsen i samferdselsdepartementet at det kommer nok planmidler til strekningen med dobbeltspor fra Sørli og til Lillehammer.

– Jeg stoler på at regjeringen og støttepartiene ønsker full utbygging av InterCity. De kan planlegge og bygge fram til Hamar og nord for Hamar, så får Hamar hekte seg på når de får bestemt seg om trasé gjennom Hamar, mener Skinstad.

Må stå samlet

Også aksjonsgruppen Dobbeltspor snarest, ved styreleder Anne-Lise Bakken, mener Busterud legger for dagen overraskende lite kampvilje.

– Landsdeler må stå samlet for å vinne fram i kampen om samferdselsmidlene. Det har andre deler av Norge skjønt. Nå ser det mørkt ut, men fortsatt er det mulig å komme på offensiven og se etter muligheter for å få dobbeltspor til Hamar i 2024, mener Bakken.

Går ikke i garderoben

Fylkesråd for samferdsel i Hedmark fylkeskommune og leder av Jernbaneforum Dovrebanen sør Anne Karin Torp Adolfsen gjør det klinkende klart at det ikke er aktuelt for dem å senke ambisjonene.

– Våre ambisjoner ligger fast. Det er helt uaktuelt å legge seg bakpå. Det er alltid kamp om pengene, og alltid prosjekter som er klare til å ta over, sier Torp Adolfsen.

Varaordfører Knut Fangberget (H) sier at han i hvert fall ikke går «i garderoben før spurten er over».

– Jeg skal ikke forskuttere hva regjeringen mener, men hører at statsministeren sier at ytre InterCity skal bygges, sier Fangberget, som for tiden har flere møte i uka for å fremme Hamar kommunes syn på trasé gjennom Hamar.

BUSTERUD: - DETTE ER VIRKELIGHETEN

Einar Busterud sier hans uttalelser tar utgangspunkt i virkeligheten, og ikke drømmer.

Når HA konfronterer Busterud med påstander om at han er defensiv og mangler kampvilje, sier han at han har referert hva han hører.

– Jeg har sikkert pratet med 50 politikere og byråkrater i ulike sammenhenger, og det er dette som er min oppsummering. Man må vite hva som er virkeligheten, og ikke drømme seg bort, sier Busterud.

Hovedårsaken til at han mener å vite at det ikke blir midler til dobbeltspor nord for Hamar er at også Ringeriksbanen nå er inne og kjemper om den samme potten.

– Er det ikke lettere å få midler når det foreligger en planavklart og godkjent plan?

– Jo, men når man bygger ny jernbane gjennom en by, blir det komplisert, noe man også ser i Sarpsborg, sier Busterud.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.