– Jeg kan bare beklage og si at vi legger oss flate. Jeg innser at dette bildet kan gi assosiasjoner til NS-plakater og nazi-reklame.

Det sier Rolf B. Hodt (62), daglig leder i reklamebyrået Scootr.

NAZI-ASSOSIASJONER

Byrået lagde VM-kampanjen for hoppsponsor Nammo fra Raufoss og Norges Skiforbund.

Blikkfanget i annonsen er et bilde tatt av fotograf Jens Haugen (39)- hamarsingen som er en av landets mest premierte fotografer.

Bildet (se skjermdump fra Haugens Facebook-side) har for mange gitt assosiasjoner med nazistenes PR-kampanje.

Så vidt HA vet startet protestene med at sjefredaktøren i Namdalsavisa på Facebook sammenlignet annonsen med «en vervingsplakat for Waffen SS.!»

Kampanjen ble stoppet

Etter det tok det av med reaksjoner og dekning av saken i mange medier – også Aftenposten og VG.

Hoppsponsor Nammo beklaget og stoppet annonsen.

På Hamar satt reklamebyråsjef og PR-veteran Rolf B. Hodt og opplevde en mediestorm han ikke har sett maken til:

– Reaksjonene viser styrken i de sosiale kanalene. Ting sprer seg voldsomt fort og meninger forsterkes raskt, sier Hodt.

Bare å beklage

– Hvordan fant dere på å lage reklamen slik?

– Det er ingen unnskyldning, men jeg så ikke annonsen selv før den kom på trykk. Jeg tror jeg ville ha reagert dersom jeg hadde sett den. Men det hører også med at annonsen ble sett både av folk i Nammo og Norges Skiforbund uten at noen reagerte, sier Hodt.

– Hva tenker du nå?

– At det er veldig uheldig at noen oppfatter annonsen slik. Vi ønsket å vise de stolte hopperne og satte de inn sammen med bilde av flagget og hoppbakken. Dessverre ble det gjort på en måte som gjør at annonsen kan gi noen feil signaler om NS og nazistene, sier Hodt og legger til:

– Vi kan bare beklage.

Fotograf Jens Haugen svarer HA slik i en SMS: «Dette er en jobb jeg har gjort for Scootr reklamebyrå ut ifra skisser. Det blir derfor mer naturlig å få en kommentar fra de. Mvh Jens Haugen.»

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00