– Bane Nor anklages for å sminke den vestlige traseen og for at øst skal framstå mindre attraktiv. Driver dere skjønnmaling av vest for å bygge under deres eget standpunkt?

– Nei. Vi driver verken med skjønnmaling eller svartmaling. Vi har kun svart på bestillingen og de spørsmål vi har fått fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

– Hva synes du om påstandene som rettes av Busterud og Tonning Riise?

– Det blir påstander som det er helt umulig å kommentere. Det får stå for deres regning.

– Har det gått for mye prestisje i saken fra deres side?

– Nei. Vi har nå gjort tilleggsutredninger som gjør det klart at også øst lar seg løse rent jernbaneteknisk. Vi er imidlertid helt klare på hva Bane Nor mener er den beste løsningen for Hamar og regionen med bakgrunn i oppdraget som vi har fått. Nå har saken havnet hos departementet, og vi vil nå forholde oss til det de kommer fram til.

– Hvorfor tar ikke Bane Nor hensyn til hva Hamar vil, og hva kommunestyret vil?

– Vi gjør vår jobb ut fra det mandatet vi har fått. Vi har gjennom planarbeidet vært tydelig på at det aller beste for Hamar er å bevare stasjonen i sentrum. Hamar er gjennom 130 år blitt formet med utgangspunkt i en jernbanestasjon. Vi mener det beste for Hamar er å bygge videre på den utviklingen man har, og ikke bygge et nytt knutepunkt som undergraver eksisterende sentrum.

– Hvorfor har dere ikke med for eksempel sikkerhetsgjerder på illustrasjonsbildene deres over senket kulvert?

– De må være mest mulig like de første illustrasjonsbildene slik at det blir lettere å sammenligne. Oppgaven vår med senket kulvert var få kulverttaket lavere, og det viser illustrasjonene.

– Kommunen er kritisk til at dere har lagt adkomstveg over jernbanen lenger øst enn tidligere. Hvorfor har dere gjort dette?

– Veger og overganger kan lages på mange forskjellige måter. Her er et tenkt eksempel. Slike ting vil vi komme nærmere inn på i detaljplanleggingen.

– Ifølge kommunen har dere tidligere kommunisert at senket kulvert ble vanskelig å få til, og at det ville koste én milliard kroner. Nå viser utredningen at det «bare» koster 100 millioner kroner ekstra. Hvordan forklarer du den store forskjellen?

– Det vi har gjort er å detaljplanlegge løsningen og vurdert det som mulig å senke kulvertaket med 3,9 meter uten de store kostnadsøkningene.

– Samtidig øker kostnadene i øst. Hvorfor øker kostnaden på tilsving til godstog fra 200 til 500 millioner i utredningen?

– 200 millioner kroner var et tall som ble presentert for kun selve tilsvingen. Vi har nå gjort en mye mer grundig utredning, hvor vi har vurdert det som nødvendig med tre spor over Børstad/Tommelstad for å få en god nok løsning for godstrafikken.

– Man er også skeptisk til kostnadene for nytt parkeringshus ved Vikingskipet på én milliard?

– Kostnaden på én milliard er hvis man skal bygge stasjon som en konstruksjon med parkering under sporene.

– Vil ikke senket kulvert bety mindre rom for boligutvikling rundt stasjonsområdet?

– Å senke kulverten betyr lite for boligutvikling rundt stasjonsområdet, dette har vi heller ikke blitt bedt om å vurdere av KMD.

– Men dersom dere er opptatt av Hamars byutvikling, hvorfor er dere ikke da opptatt av strandlinjen?

– Det er vi, og det vil bli frigjort fem kilometer med jernbane langs Mjøsa fra Hamar sentrum til Jessnes.

– Hadde det ikke vært bedre om dere var enig med Hamar kommune og befolkningen?

– Det er alltid best om alle er enige, men erfaringen er at alle store plansaker i en viss grad vil skape uenighet mellom lokale og nasjonale interesser. Vi har gjort vår jobb og fulgt vårt mandat med største samvittighet. Nå er vi ferdige med jobben og vil forholde oss til hva departementet gjør.

– Det hevdes at Bane Nor kan ha interesse av å velge vest dersom det likevel ikke er tenkt å bygge videre nordover i overskuelig framtid. Hva er din kommentar til dette?

– Dette er nok mer viktig for kommunen. Vårt mandat er å bygge dobbeltspor til Lillehammer. Vi jobber ikke for at det skal stoppe i Hamar.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.