– Norge er et land hvor vi bor alle steder. Vi må tilrettelegge for at det skal være mulig å bo ute i distriktene, sier Ringsaker-ordfører Anita Ihle Steen.

Derfor var ikke Ap-kvartetten HA snakket med tirsdag kveld avvisende til forslaget om billigere drivstoff der buss og tog ikke går, et forslag som nylig har kommet fra andre lokallag i Ap.

Les også: Ekspert mener forslaget kan føre til "svenskehandel"

– Selv om kollektivtilbudet er bra i Hamar, så hjelper det lite i Åsmarka, fastslår ordføreren.

Avviser sp-sammenligning

For selv om verken Steen eller noen av de tre andre vordende landsmøtedeltakerne støttet forslaget fra første til siste bokstav, støtter de tanken og intensjonen.

– Det går også an å se på hva det koster å kjøre på vegene. Det kan gjelde både bompenger og årsavgift, mener varaordfører i Ringsaker, Geir Roger Borgedal.

Les også: Vil vinne kampen om distriktene

Ap-politikerne avviser at de har tatt i bruk den samme stemmen som Senterpartiet og Trygve Slagsvold Vedum for å samle stemmer til høstens valg. Sp har for alvfor slått seg oppover meningsmålingene ved å snakke for og lytte til distriktene.

– Ap har hele tiden vært et parti som har balansert godt mellom det å favne både by og land. Det gjør ikke noe om vi tar noen grep for å stoppe den voldsomme sentraliseringen vi ser i Norge i dag, mener Steen.

INNLANDETS TUR

For Hedmark er et fylke som på mange måter gir ordet «distrikt» et ansikt. Men selv om det kan være langt mellom folk, er det for eksempel ikke så langt mellom en trestamme og den neste.

I tillegg til å legge til rette for gode skole-, barnehage- og helsetilbud, er det å skape arbeidsplasser en nøkkel for levende utkanter. Steen mener vi har mye å gå på når det gjelder å se mulighetene for næringsutvikling i vår egen region. Hun blir for eksempel varm om hjerterota når hun snakker om at det går mot ei ny Mjøsbru i tre. Det er nyskaping, lokale ressurser og et symbol på samarbeid i Innlandet i ei pakke.

– Er det Innlandets tur nå, hvis vi vil?

– Ja, det mener jeg. For oss handler det om å være med på å skape entusiasme rundt mulighetene Innlandet har, svarer Steen.

dårlig transportplan

Ringsaker-ordføreren skal på talerstolen under landsmøtet, men hun har ennå ikke bestemt seg for hva hun vil snakke om. Men det er ingen tvil om at misnøyen med siste Nasjonal transportplan er stor i Innlandet. Dobbeltspor til Ottestad i 2024 og først til Lillehammer i 2034, er ikke godt nok.

– Nasjonal transportplan er ikke god. Vår jobb er å påpeke hvorfor planen ikke er god nok for oss, understreker Steen.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.