– Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er flere! Det er jo så lettvint og tar ikke noe ekstra tid, sier Anita Rud Rosenborg, butikkansvarlig og medeier av Baker Kristiansen i Moelv og Brumunddal.

Etter et møte i regi av organisasjonen Din Baker i august 2016, hvor «Too Good To Go» (for bra til å kastes) ble presentert, var det ingen tvil om at Baker Kristiansen ønsket å prøve det ut.

– Dette er en så innmari fin idé! Bra for miljøet og gunstig for dem som kjøper forundringspakkene fylt med bakervarer til en verdi opp mot 100 kroner, sier Rosenborg, som startet opp med konseptet i september 2016.

Kaster bare eggeskall

Matsvinnet går ned, og forundringspakkene blir stort sett plukket opp hver dag både ved bakeriet i Brumunddal og i Moelv etter appen har blitt tatt i bruk.

– Nå kaster vi så å si ingenting. Kun eggeskall og slikt. Vi pakker fem forundringspakker hver ukedag, og tre poser i helgene. Disse er fylt med all slags bakervarer og brød, og så å si alle blir hentet hver dag, forteller kaféeieren.

Om det er igjen mer rester, har bakeriet en avtale så det går til dyrefôr.

– Har dere tenkt til å utvide tilbudet?

– Nei. Vi kan ikke produsere for å ha igjen rester. Målet vårt er så klart å ha minst mulig svinn, og være miljøvennlige. Fem forundringspakker holder, sier Rosenberg.

Det vil med andre ord si at det er førstemann til mølla, og kun de fem første som bestiller i Appen som får med seg forundringspakkene.

Frokostboks fra Scandic

En av de andre tilbyderne i området er Scandic Ringsaker. De tilbyr frokostbokser med overskuddsmat fra frokostbuffeen. De startet opp med tilbudet i april i år. Oppfordringen om å starte med appen kom ovenfra sentralt i kjeden for å redusere matavfall.

–Nå lager vi fem frokostbokser hver dag, og ganske ofte blir alle solgt. Til høsten har vi planer om å starte med salg av lunsjretter som er til overs, sier Frode Åkerland, hotelldirektør ved Scandic Ringsaker og Lillehammer.

Åkerland tror kanskje årsaken til at det er så få tilbydere i området er på grunn av lite blest rundt appen.

– Vi ble overrasket over at det gikk an å selge såpass bra utenfor bykjernen. Det går like mange frokostbokser her som på Lillehammer, avslutter Åkerland.

Ikke hørt om appen

Et utvalg av kafeer og hoteller i Hamar sentrum svarer det samme: De har ikke hørt om appen. 

En av kafeene er Larsen i Strandgata. Daglig leder Anniken Byberg har ikke hørt om appen, og har heller ikke noen grunn til å ta den i bruk, ifølge Byberg.

– Vi har aldri noen rester. Kanskje én croissant i ny og ne, men det får de ansatte spise mens de vasker etter stenging, sier Byberg. 

Både Triangel Cafè og Kai & Mattis Cafè sier det samme. De har verken hørt om appen eller matrester å tilby. 

Daglig leder ved Cafè Gravdahl, Elin Grønvold, forteller at deres matrester går til Værestedet Arbeideren. 

Hotellene Astoria og Victoria har heller ikke hørt om appen, til tross for matavfall. Ole Martin Johannessen, kjøkkensjef på Victoria, synes ideen er spennende.

– Vi skal ta det opp til diskusjon her, for det er en bra ting! sier han.

Hos Astoria sier direktør Vidar Haugen at han ikke har hørt om appen, og at beslutningen må tas ovenfra.  

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00