Diskusjonen om nye bomringer i byene på Hedmarken har virkelig nådd kokepunktet den siste uka. Vi konfronterte derfor Hamars ordfører Einar Busterud (BBL):

– Hvis staten vil bidra til en bymiljøpakke, er da Hamar kommune villig til å dekke sin halvdel av regningen?

– Jeg mener hovedfinansieringen må komme gjennom de bomstasjonene som allerede er vedtatt, det vil si på nye E6 og ved Vien. Her vil lokale bilister fra 2020 måtte betale rundt 100 millioner kroner i bompenger hvert år. Disse kortreiste bompengene må komme Hamar-området til gode, og ikke forsvinne til Oslo og videre ut til andre regioner.

– Hvorfor skal akkurat Hamar få tilgang til statlige bompenger når ingen andre har klart det før?

– Det er bypakker over det ganske land, bare ikke i Innlandet. Staten har vedtatt bompenger på fylkesveg 84, men det er meningsløst hvis bompengene på gamle fylkesveger skal brukes til å betale E6, og ikke kompensere for de ulempene E6 medfører.

– Hva gjør man hvis Hamar ikke skulle få gjennomslag for finansiering gjennom bompenger fra E6 og Vien? Vil man da måtte skrinlegge hele prosjektet?

– Det er ikke noe prosjekt å skrinlegge så langt. Arbeidet med et prosjekt i regi av Hedmark og Oppland er bare så vidt i startgropa. Hvilke tiltak og mål vi ender opp med, det gjenstår å se. Disse må i så fall fremmes i neste Nasjonal transportplan.

– Kan man få til en bymiljøpakke – helt uten bomringer i bykjernen eller store innhogg i kommunebudsjettet?

– Ja, vi vil jobbe for det – ved å kreve at en større andel av bompengene som kreves inn lokalt også tilbakeføres og blir værende her. Vi vil kreve en kompensasjon for bompengene gjennom lokale trafikktiltak.

– Hvordan skal dette fungere i praksis?

– Staten bestemmer hvordan pengene skal brukes. Fram mot neste utgave av Nasjonal transportplan skal vi jobbe for å få til en slik løsning. Dette er en sak jeg vil bruke mye tid på framover, og det er bra at hele mjøsregionen ser på felles løsninger.

Alle må bidra

Busterud svarer følgende på spørsmål om bilister fra andre kommuner må være med og betale for en bymiljøpakke i Hamar:

– Jeg ser på Hamar-regionen som en helhet: Det hjelper lite at det ikke er kork i Hamar hvis det er kork utenfor – og omvendt. Trafikken går jo begge veger. Det blir bom på Bergshøgda også.

– Hvordan kan du som ordfører jobbe for å få til en løsning?

– Det er viktig at vi som lokalpolitikere ser viktigheten av at bompenger også kommer lokalsamfunnet til gode. Jeg forventer at vi har stortingsrepresentanter som bevilger penger til trafikkløsninger også i eget fylke når ny NTP skal behandles, og ikke bare ellers i landet.

Utelukker ikke bommer

– Kan du utelukke at det blir flere bomringer i Hamar?

– Det bestemmer bilistene. Hvis de som kjører bil begynner å lete etter veger som er gratis å kjøre, og dermed velger boligstrøk og mindre bygater, da har vi en utfordring. Mer kø og økt risiko og forurensing for beboere og myke trafikanter kan vi ikke leve med. I så fall må vi diskutere å stenge veger, men det er noe annet enn bomringer. Vi får se virkningene av bommene når de kommer om et par år.

– Så det kan med andre ord bli bomring nærmere bykjernen?

– Hvis det skulle bli innført flere bommer enn de som allerede er vedtatt, så er det fordi folk kjører småveger gratis og trafikken forflytter seg til andre steder enn det vi ønsker. Det er helt uaktuelt med bomring nærmere byen, men det kan jo hende man må stenge av gater. Som sagt, det er bilistenes kjøring som avgjør.

– Har dere diskutert hvor eventuelle bomstasjoner vil bli plassert?

– Nei, dette har aldri vært noe tema. Det som derimot er et tema er hvordan vi kan lage et mest mulig effektivt transportsystem i og rundt Hamar, hvor både de som bruker buss, bil, sykkel og beina kommer seg raskest og sikrest mulig fram. Det er tema i mobilitetsplanen vi nå skal lage. Her er vi helt i startfasen.

– Når kan det bli aktuelt å innføre strengere trafikktiltak?

– Bommene på E6 og Vien er vedtatt av Stortinget og kommer i slutten av 2020. Flere bommer er ikke tema for vår del, men vi mener pengene som kommer inn lokalt også skal brukes lokalt.

Upopulært tema

Busterud sier han som politiker og ordfører ikke lar seg skremme av de hissige reaksjonene:

– Hvis du ikke tør å stå oppreist når det blåser, så har du ingen ting i politikken å gjøre. Du kan ikke kjøre bil og bare titte i bakspeilet; du må se framover. Det er synd at så store og vanskelige spørsmål koker ned til om man er for eller mot bompenger. Dette handler om framtidens trafikkavvikling og byutvikling. Jeg tviler på at drømmen for folk flest er å sitte en time i kø i egen bil.

– Må du som ordfører tørre å si ja til upopulære avgjørelser som på sikt kan føre til noe godt?

– Ja. Hvis man ikke tør å mene noe, så vil ikke samfunnet gå videre. Bare se på de protestene i forbindelse med byggingen av kulturhuset og vernebygget. I dag finner du knapt noen som angrer.

– Hva er din visjon for trafikken i framtidens Hamar?

– Jeg ønsker god trafikkflyt for alle som ferdes i byen. Det trengs blant annet bedre parkeringsforhold utenfor sentrum, det trengs bedre framkommelighet for kollektivtrafikken, og at flere velger sykkel og alternative framkomstmidler, avslutter Busterud.

Steen sier klart nei

Ringsaker-ordfører Anita Ihle Steen (Ap) er klokkeklar når HA spør hva hun tenker om innføring av bompenger i Ringsaker-byene Brumunddal og Moelv:

– Helt uaktuelt! Vi får bommer på E6 og på fylkesveg 84 ved Bergshøgda, og det får holde. For min del har samarbeidet om Mjøsbyen aldri handlet om bompenger, men om tettere regionalt samarbeid for å få på plass gode og viktige samferdselstiltak.

– Vil det på sikt være aktuelt med bymiljøpakker i Ringsaker?

– Ja, men det kommer helt an på hva en slik pakke inneholder og hvordan den skal finansieres. Jeg er helt sikker på at kommunestyret vil stemme nei dersom det kommer et tydelig krav om bompengefinansiering.

– Hva gjør dere hvis trafikken på småvegene øker?

– Blir det stor trafikk, så må vi se på tiltak, men foreløpig er ikke det noen problemstilling.

– Hva tenker du om det hete debattklimaet i saken?

– Jeg skjønner frustrasjonen, men vi er alle tjent med å diskutere på ryddig vis. Man kommer langt med god folkeskikk. Einar fortjener ikke noe mer kritikk enn andre, avslutter hun.

UTHEVET SITAT, BUSTERUD:

Hvis de som kjører bil begynner å lete etter veger som er gratis å kjøre, da har vi en utfordring.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00