I 2018 starter byggingen av nye firefelts E6 fra Kåterud i Stange til Brumunddal i Ringsaker. Planen er å åpne den 16 kilometer lange strekningen høsten 2020.

Vegen skal delfinansieres av bilistene, noe som betyr at det vil bli satt opp bommer i nærheten av både Vienkrysset og Bergshøgda.

Men: Det er bred enighet om å sette opp to bommer også på gamle E6, som i dag heter fylkesveg 84. Vegen går parallelt med E6 fra Vien til Brumunddal, via Olrud, Nydal og Bergshøgda. Den første bommen er planlagt satt opp ved Snarud, like sørøst for Olrud. Den andre bommen vil trolig bli satt opp ved Sollerud på Bergshøgda, snaue to kilometer sør for Brumunddal.

Frykter trafikkøkning

Uten bommer beregner Nye Veier at trafikken på gamlevegen vil øke dramatisk, da flere bilister vil kjøre den lokale omvegen for å slippe å måtte betale på E6.

Dersom man dropper bommen ved Bergshøgda, anslår Nye Veier at trafikken gjennom Brumunddal sentrum vil øke med 64 prosent – til 10.000 biler i døgnet.

– En slik økning vil ha store konsekvenser for sikkerhet og framkommelighet. Dersom man i tillegg fjerner bommen ved Vien vil sannsynligvis trafikkøkningen bli enda større.

Det skriver Aasa Gjestvang, nestleder i Hedmark fylkesråd, i et brev som 19. desember ble sendt til Nye Veier.

Økonomi og sikkerhet

Nye Veier anslår at man ved å droppe bommer på lokalvegen vil lokke rundt 10 prosent av E6-trafikken over på lokalvegen.

– I tillegg til å redusere bompengeinntektene vil det også bety en betydelig økning i trafikken på sidevegnettet, skriver Gjestvang.

Vegselskapet anslår at to bommer på fylkesveg 84 vil generere samlede inntekter på rundt 550 millioner kroner.

– Fjerner man disse bommene, så reduseres i tillegg inntektene i bommene på E6. Man får altså en dobbel finansiell effekt ved å fjerne bommene, skriver Gjestvang.

Prisen for å passere bomstasjonene på lokalvegen er beregnet å ligge på 75 prosent av prisen for å passere de tilsvarende bomstasjonene parallelt på E6.

I brevet avslutter Gjestvang med følgende klare konklusjon:

– Fylkesrådet mener det er tungtveiende finansielle og trafikale grunner som tilsier at behovet for bommer på fylkesveg 84 blir satt opp som planlagt og vedtatt i Stortinget. Fylkesrådet stiller seg bak de vurderinger som er gjort av Nye Veier.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00