– Vi ligger litt foran skjemaet når vi åpner vegen i dag. Den største milepælen kommer først om tre år, sa prosjektleder Taale Stensbye til ordførere Bente Elin Lilleøkseth, Erik Hanstad, journalister og vegarbeidere som var samlet for å markere åpningen av den nye vegstubben.

Vegen, som går fra Grindalsmoen og inn til Elverum, har kostet nærmere 110 millioner å bygge. Men det har vært en viktig bit å få på plass, ifølge Stensbye.

– Forarbeidet her gjør at hovedanlegget, som skal settes i gang om et halvt år, kan avvikles på en mye bedre måte. Det betyr en sikker trafikkavvikling, sa prosjektlederen.

– Dette er en liten førjulsgave til Elverum, Løten og Grindalsmoen, sa Stensbye.

utfordringer

– Det har vært ganske stor aktivitet, og vi har hatt noen utfordringer underveis, sa byggeleder Stein Søbakken i Statens Vegvesen. Blant annet mente byggelederen at det ble nødvendig å flytte to busslommer ved Tobru.

Ordfører Bente Elin Lilleøkseth fortalte at de for Løten sin del har vært en prosess å få avklart prosjektet, og å få det med i budsjettet i den nasjonale transportplanen.

– Det er mange av oss som i ulike forum har måttet tråkke til i ganske lang tid.

Hovedtyngden av tung trafikk mellom Oslo og Trondheim går gjennom Elverum og nordover. Helst skulle Løten-ordføreren sett at mer av godstransporten ble avviklet på skinner heller enn langs vegen.

– Men inntil vi får strøm på Rørosbanen, ligger dette ganske langt fram i tid. Derfor er det viktig at vi nå har startet første etappe på et anlegg som gjør det mer trafikksikkert, sa Lilleøkseth.

Hun minnet samtidig om at riksveg 3 i Løten fungerer både som lokalveg, som jordbruksveg, og som stamveg gjennom Oslo og Trondheim.

bestevar var vegbygger

Lilleøkseth fortalte under sin tale før åpningen at bestefaren var med og bygde veg i Folldal tidlig på 1900-tallet. Ifølge ordføreren må han ha vært en framsynt kar, for da vegen ble bygget hadde han fortalt anleggsjefen at den allerede da var for liten, med tanke på bilens innmarsj i Norge.

– Som barnebarn til en vegarbeider, blir jeg litt blank i «aua», fortalte Lilleøkseth.

Resten av riksvegen blir bygget på OPS-kontrakt. Blant sju søkere ble Skanska, Strabag/Acciona og Stamveg AS valg ut til å gi tilbud.

Les også
Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.