Stemningen og støynivået i klasserommene var helt oppe i taket, da elever og lærere på Ener ungdomsskole på torsdag hadde praktisk realfagsundervisning. På menyen var det blant annet dissekering av griseøyne.

– Det er ganske rart, sier 10. klassing Haakon Johnson om å skjære i øyet.

– Litt ekkelt, eller?

– Jeg synes det er litt ekkelt, kommer det fra Eline Andreassen Enger som sitter rett ved siden av sammen med Ragnhild Flenvold. De tre har sammen fått i oppgave  å skjære vekk fett og kjøtt, for å finne synsnerven.

– Det er spennende, og fascinerende å se på, mener Ragnhild.

Læreren deres er Ann Torild Johnsen.

– Grunnen til at vi bruker griseøyne, er at de ligner mest på menneskeøyet, forklarer læreren til HA.

Hun legger til at det koster 600 kroner for en pose med 20 par øyne, så da vet du det i tilfelle du har lyst til å leke øyekirurg.

Byggeprosjekt

Inne i et klasserom i 2. etasje sitter en gjeng 10. klassinger og gjør ferdig siste finpuss, før de skal ut på tunet og teste det de har bygget. Det er hjemmelagde raketter, bestående av papp, papir og en dæsj lim.

 - Så setter vi inn en rakettmotor, med noen litt eksplosive greier. I den sitter det en lunte, forteller lærer Arne Lillemæhlum som er byggmester.

 - Hva driver motoren, da? Svartkrutt da?

 - Ja, noe sånt noe. Så går det til værs.

 - Opp i stratosfæren, eller?

 - Kanskje ikke så langt. Vi nådde opp i 40 meter med en gruppe før i dag.

Nå går elevene ut i skolegården. Modellene skal testes.

De fleste av elevgruppene har valgt tradisjonelle design på sine raketter. Men Torbjørn Solberg, Marius Øynes, Marius Arntsen, Daniel Huyhn og Brage Weium ville gjøre noe ekstra ut av sin modell. Den kan beskrives slik, aerodynamikk er nok ikke det som har blitt prioritert høyest.

 - Vi har døpt vidunderet Rocket Man, sier Torbjørn Solberg og Flirer.

De fem står sammen med resten av 10. klassingene på trygg avstand, mens lærer Arne tenner lunta.

En liten stund høres bare en lav summende lys, før lunta når motoren og raketten skyter av gårde. Ikke opp i lufta, men rett ut på nærmeste jorde. Elevene jubler og ler, dette er kjempegøy.

 - Det var i alle fall ingen høyderekord, kommer det tørt fra Arne Lillemæhlum.

- MYE TEORIBASERT UNDERVISNING

Hans Christian Johnson fra Hamar Naturskole var på skolen, og holdt show for alle tre klassetrinnene. Med seg hadde han blant annet flytende nitrogen.

– Vi trenger folk som kan realfag. Det er en endring, mot at en del yrker som krever at du har kunnskap, sier Johnson.

– Er det viktig med praktisk læring i skolen?

– Det blir jo veldig mye teoribasert undervisning, nok fordi det er enklest å planlegge i hverdagen. I femteklasseboka i barneskolen kan det stå 15 sider om småkryp med svaroppgaver. Vi vil flytte undervisningen ut. Da har elevene på to timer fått like mye læringsutbytte, mener Johnson.

Han får støtte av 9. klasselærer Heidi Heiby.

 - Vi har hatt en realfagssatsning i Hamar kommune, som vi har jobbet med i et par år. Så har vi i år, for første gang, satt sammen en dag der hele ungdomsskolen har praktisk realfag. Det har vært veldig spennende, men det har fungert bra så langt.

 - Hvorfor har dere valgt å bruke en hel dag på dette?

 - For å ha det gøy, og for å ha bedre tid. Det er så hektisk i hverdagen ellers. Nå har vi brukt god tid på å lage et større opplegg. Samtidig vil vi at det skal være en liten aha-opplevelse for elevene. Kanskje vi klarer å vekke lysten til å studere realfag videre.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.