Da Statens vegvesen hadde kontroller i Hamar onsdag ettermiddag ble det brukt både skiltskanner, kikkert og observasjonspost for å plukke ut kjøretøy med dårlig trafikksikkerhetstilstand.

Etter at skiltskanneren hadde lest 1.902 kjøretøy oppsummerte man slik:

7 AVSKILTET 

7 kjøretøy avskiltet. Dette var hovedsakelig grunnet periodiske kjøretøykontroller (EU-kontroll) som ikke var godkjent/utført.

Ytterligere ti kjøretøy som hadde avskiltingsbegjæring fikk ordnet opp i sine forhold.

Disse sakene handlet om ufullstendig eierskifte, manglende forsikring og skyldig årsavgift.

Disse fikk derfor beholde skiltene etter å ha ordnet opp.

34 hadde mangler

Det ble avdekket 34 ulike forhold ved øvrige kjøretøy som ble skriftlig pålagt utbedret.

Dette var feilmelding på ABS-bremser, tilhengere med dårlig bremsevirkning, kjøretøy som var ombygd uten at ombyggingen var fremstilt for godkjenning, solfilm på sidevinduer, feil med lys, tilhengere uten lys, manglende kjennemerke og feil på eksosanlegg.

En utlånshenger som ble kontrollert, hadde skader på skjermer som var farlig for forgjengere, ingen bremsefunksjon og manglende lys.

- Denne ble nektet brukt videre og måtte settes igjen, sier Arne Skyberg, fagleder kjøretøy i Statens vegvesen.

85 fikk kjøreforbud og 10 ble anmeldt

I løpet av desember hadde hans kolleger i Statens vegvesen Utekontroll Hedmark en rekke kontroller.

429 kjøretøy ble kontrollert i Hedmark. 

Det har resultert i 10 anmeldelser, 85 kjøreforbud for store overlastovertredelser.

Det ble utført bremsekontroll på 76 tunge kjøretøy. 17 kjøretøy hadde mangler.

Kjørte 35 timer uten hvile

Kjøreforbudene var for dårlig lastsikring, uten førerrett, ulovlige spesial transporter og dårlige bremser.

Et utenlandsk vogntog der føreren hadde kjørt cirka 35 timer i strekk uten hvile ble stoppet på Magnormoen ved Kongsvinger. Lengste stopp var på 45 minutter.

Et vogntog lastet grus ble stoppet på en kommunal vei i Nord-Østerdal og fikk et overlastgebyr 30.800 kroner.

En tømmervogntog som veide 68.300 kilo ble stoppet på Braskereidfoss. Det  er en overlast på 8.300 kilo. Det medførte et gebyr på 30.350 kroner.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.