Statens vegvesen i Hedmark anmeldte 300 sjåfører, og ga over 1400 tungbiler kjøreforbud i løpet av 2016.

- Enkelte førere tar for store sjanser, sier leder for vegvesenets kontrollvirksomhet i Hedmark, Geir Thomas Finstad i en pressemelding.

139 av de 300 anmeldelsene kom som følge av grove brudd på kjøre- og hviletidsreglene.

- Det er skremmende å tenke på at enkelte førere av vogntog, lastebiler og busser ikke tar seg tid til nødvendig hvile. Er du ikke opplagt skal du ikke sette deg bak rattet på et tungt kjøretøy. Et sekunds uoppmerksomhet kan få fatale følger for både sjåfør og medtrafikanter. Det er rett og slett livsfarlig, sier Finstad.

Anmeldt 

I tillegg til anmeldelser av enkeltsjåfører, ble fem transportbedrifter anmeldt for systematiske brudd på kjøre- og hviletidsreglene. Finstad understreker at det kun er de groveste tilfellene av regelbrudd som blir anmeldt.

- De som har bomma litt på tida får i høyden en advarsel. Det er de som vi mener har grove og bevisste overtredelser som blir meldt til politiet.

Overlast og dårlig lastsikring

380 av de til sammen 1446 kjøreforbudene i Hedmark kom som følge av overlast. 349 tunge kjøretøy ble stående fordi lasten var sikret for dårlig.

- Slikt er skuffende å avdekke. Last som faller av en traktor, et lasteplan eller et vogntog langs vegen, kan føre til store skader på andre trafikanter. Jeg håper vi ser en bedring når det gjelder dette i 2017, sier Finstad.

Han er også skuffet over at flere førere som fraktet farlig last ikke gjorde det i tråd med regelverket. 18 ble anmeldt og 37 fikk kjøreforbud for brudd på disse reglene.

- De som for eksempel kjører brennbart eller eksplosivt materiale har et særlig ansvar i trafikken. De skal håndtere lasten på en forsvarlig måte og de skal merke bilen korrekt. På den måten vet nødetatene hva de kan forvente ved en eventuell ulykke eller utforkjøring. Uten riktig merking og forsvarlig håndtering, kan man sette andres liv og helse i fare, sier Finstad.

Bedre dekkutrustning

192 kjøretøy fikk gebyr for dårlige dekk og 35 av disse var så dårlig skodd at de måtte stå igjen på kontrollplass til dekkene var skiftet.

- Selv om dette var 192 for mange, vil jeg likevel si at vi har sett en forbedring når det gjelder bruk av dekk og kjetting de siste årene. Det er tydelig at bransjen har tatt dette på alvor. Jeg tror også at de innskjerpede reglene og vår økte kontrollaktivitet har spilt positivt inn, sier lederen for utekontrollørene i Hedmark.

90 kontrolleres hver dag

Til sammen ble det registrert over 32800 tungbilkontroller i de fem fylkene i Region øst i løpet av fjoråret. I gjennomsnitt tilsvarer det at det blir kontrollert 90 tungbiler hver eneste dag i Hedmark, Oppland, Østfold, Akershus og Oslo. Men langt flere er innom for en kjapp sjekk på kontrollplassene i regionen, forteller Geir Thomas Finstad.

- De fleste blir vinket videre etter at vi har sjekket at dekkene ser fine ut og hørt at det ikke er noen lekkasjer eller feil ved bremsesystemet. De som havner i statistikken vår er mye grundigere kontrollert, sier han.

 

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.