Totalt ble 1.357 personer anmeldt for slike forhold i løpet av årets seks første måneder. Det er nesten 150 flere enn i første halvår i fjor, viser tall fra UP. Dette betyr at UP tar i snitt sju bilførere for å kjøre i rus hver dag.

Assisterende UP-sjef Roar Skjelbred Larsen sier til P4 at det ikke nødvendigvis er flere som kjører i ruspåvirket tilstand enn før, men at UP har avslørt flere ruskjørere ved hjelp av bedre utstyr.

– Utrykningspolitiet er blitt flinkere og har fått bedre metoder og mer verktøy til å velge ut de riktige sjåførene, sier Larsen.

Majoriteten av sjåførene som er stoppet i kontroll og blitt anmeldt, har vært påvirket av alkohol. Gjennomsnittspromillen er på 1,5.

Alkometer

Dersom du har vurdert å kjøpe et alkometer for å sjekke om du kjører «lovlig», risikerer du i verste tilfelle å blåse rent på tross av at du har godt med promille.

Til tross for at Utrykningspolitiet mener nordmenns holdninger til å kjøre i fylla er blant Europas beste, kjøres det daglig 140.000 turer i ruspåvirket tilstand. 14.000 av dem er i alkoholrus.

Noen velger å kjøpe alkometere for å sjekke om de er i stand til å kjøre - dette anbefaler hverken NAF eller Utrykningspolitiet. Faren med slike alkotestere er at de kan ta fokuset vekk fra det som betyr mest; om man er skikket til å kjøre bil.

— Det blir direkte farlig å bruke alkomålere som gir galt resultat, en liten feil kan få katastrofale følger for andres og eget liv, da vi vet at å kjøre med 0,2 i promille kan gi en risikoøkning på 400-500 prosent, sier Morten Fransrud, fagsjef i NAF trafikktrening.

Alkometere selges i norske butikker i dag, og blir kjøpt av privatpersoner for å sjekke om de er i stand til å kjøre etter inntak av alkohol eller dagen derpå. Det finnes per i dag ingen lovpålagte krav for alkometerne som selges til privatpersoner, derfor er det lov å selge alkometer som ikke måler riktig.

— At 14.000 kjøreturer foretas med promille daglig viser at det fortsatt er alt for mange som kjører med promille. Den største andelen av disse foretas av gjengangere, men det er også mange som setter seg i bilen for tidlig dagen derpå, sier UP-sjef Runar Karlsen.

Politioverbetjent Grethe Clausen, har 10 års erfaring fra Utrykningspolitiet og advarer mot å stole på alkometeret. Hun understreker at hvordan du føler deg skal være den veiledende faktoren, og at man heller ikke bør kjøre om man er trøtt.

— Våre (profesjonelle) alkometer er heller ikke bevis, de er kun en indikasjon for oss også. Beviset får vi for eksempel gjennom blodprøver, sier Clausen.

UP tok 44 prosent flere i ruskjøring fra 2015 til 2016, og i 2016 har det vært en 15 prosent økning i omkomne i trafikken. I arbeidet for å nå nullvisjonen om null drepte i trafikken bidrar UP til å forebygge alvorlige trafikkulykker - blant annet gjennom promillekontroll.

kjører for fort

Utrykningspolitiet har så langt i år hatt over 3.000 flere fartssaker enn til samme tid i fjor. 

Ifølge P4-nyhetene har det vært en økning i antall fartssaker på 7,5 prosent.

Assisterende UP-sjef Roar Skjelbred Larsen sier de er bekymret over utviklingen, men tilfreds med å forebygge alvorlige ulykker.

– Vi er fornøyd med at vi klarer å forebygge alvorlige ulykker ved å stanse disse bilistene, men vi oppfordrer jo til stadighet bilister til å holde fartsgrensen og kjøre etter forholdene. Til tross for dette ser vi altså en økning i antallet fartssaker det første halvåret, sier Larsen.

Larsen forventer at tallene vil stige utover sommeren, som er høysesong for slike saker.

UP har fram til juli måned fått inn 43.342 fartssaker, sammenlignet med 40.306 saker på samme tid i 2016.

Fartsovertredelser er blant de vanligste årsakene til dødsulykker på norske veier. Tall fra UD viser at 48 personer har omkommet i trafikken i første halvår av 2017.

(©NTB)

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.