Regjeringen og de borgerlige samarbeidspartiene la i dag frem rammene for en ny Nasjonal transportplan under en pressekonferanse på Oslo S. Planen er å bruke nesten 1000 milliarder på samferdsel de neste tolv årene, og det skal satses stort på tog.

- Dette er en historisk satsing, sa statsminister Erna Solberg under pressekonferansen.

Men prioriteringen av en ny jernbanetunnel under Oslo til 15 milliarder NOK, gjør at intensjonen om å nå Lillehammer med dobbeltspor i 2030, nå er flyttet til 2034. Til Ottestad skal nye skinner ligge klare til 2024.

REDD FOR BYUTVIKLINGEN

Hamar-ordfører Einar Busterud er både fornøyd og skuffet samtidig.

- Dette endte vel omtrent der jeg trodde, men ikke der jeg håpet, sier Busterud, som mener det er helt avgjørende for Hamar som by at dobbeltsporet føres forbi bygrensa snarest.

- Jeg har sagt det før: når det gjelder Hamar, så er det å få dobbeltsporet hit, en kjempemessig sak. Om det stopper i Ottestad, har ikke så mye å si for togavviklingen. Men for byutviklinga i Hamar, så er det nødvendig å få avklart trasè og få bygd den gjennom byen, legger han til.

Han er også redd for at den nye intensjonen om å nå Lillehammer i 2034, vil være like forpliktende som den forrige som sa 2030.

- Det er mål som er enkle å bevege på. Det som er verdt å merke seg, er at ambisjonen på ytre InterCity er utsatt. Det gjelder alle strekninger, sier ordføreren.

- Jeg ser også at de er redde for å forskjellsbehandle InterCity-strekningene. Hamar ligger et par år foran Østfold og Vestfold i planlegginga, og vi vil jobbe for å få inn dobbeltspor til Brumunddal til 2026 innen sluttbehandlingen. Det koster heller ikke penger å ta et trasèvalg. Vi kan ikke la dette ligge i årevis, mener Busterud.

kritisk trettebergstuen

Stortingspolitiker Anette Trettebergstuen (Ap) er svært skuffet over signalene fra regjeringen.

- Hvis dobbeltsporet stopper i Ottestad, og det er uklart med resten, så er ikke det bra nok, sier hun.

- Men er det ikke forståelig at de prioriterer en ny tunnel gjennom Oslo, som vil være avgjørende for togtrafikken i det eksisterende og planlagte tognettet?

- Det å investere i jernbane i Oslo, er bra for resten av landet. Men vi ser at i nok en sak, så blir Innlandet nedprioritert. Det er på tide at Innlandet får et løft i infrastrukturen. Dette er det viktigste prosjektet for Innlandet i uoverskuelig fremtid. Jeg hadde forventa at regjeringen videreførte ambisjonene i den forrige transportplanen, som ikke sa Åkersvika i 2024, men Hamar 2024 og Lillehammer 2030, mener Trettebergstuen.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.