Det har vært en kampsak for Frp-Johnsen i flere år, og folk i Samferdselsdepartementet inkludert ministeren selv, har nok til tider vært lei av maset til Johnsen.

Men nå har han fått samferdselsministeren over på sin side: 

Det blir innført fartsgrense på 110 på E6 fra Innlandsporten ved Tangen og sørover året rundt og døgnet rundt. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skriver denne ordren til Vegdirektoratet i et brev HA har fått tilgang til.

Tidligere har fartsgrensen vært regulert ned til 100 på vinterstid.

- Bygget for 130

Johnsen vedgår at saken ikke er av de største, men for ham en meget prinsipiell sak.

– Nå har jeg fått bekreftelsen av samferdselsministeren. Man skulle tro at slike småsaker ble løst bare ved å knipse med fingrene, men slik fungerer dessverre ikke politikken. Det har vært så mye motstand mot denne saken fra byråkrater i Vegvesenet, i Vegdirektoratet og ikke minst hos Trygg Trafikk som kun fokuserer på at fart er farlig, sier Johnsen.

– Men er ikke høy fart farligere enn lav fart dersom man først kræsjer?

– Jo, men all erfaring tilsier at denne vegen er trygg med denne fartsgrensen. Den er bygget for å tåle 130 km/t, sier Johnsen.

Historien om pappskiltet

Vi treffer den aktive politikeren på brua ved Innlandsporten. Med seg under armen har han et pappskilt som det står 110 på. Et skilt han har fått laget hos en grafiker i Hamar.

– Hvorfor har du egentlig dette skiltet, Johnsen?

– Det startet med at da Bård Hoksrud var statssekretær så ville vi kjøre et stunt med at vi skulle skru ned 100-skiltet og skru opp 110-skiltet på E6 da det ble innført på sommerstid. Det fikk vi imidlertid ikke lov til av Vegvesenet før vi hadde hatt et seks dagers sikkerhetskurs, sier Johnsen og ler godt.

Han forteller videre at de da spurte Vegvesenet om de kunne låne et 110-skilt.

– Men det fikk vi ikke bistand til, sier han.

Så da dro han til grafikeren i Hamar og fikk designet et eget skilt. Dette henger for øvrig i garasjen hans i Brumunddal når han ikke har det med på mediestunt som i dag.

– Folk i Vegvesenet fikk jo med seg at jeg hadde dette skiltet, og det gikk rykter om at det hadde blitt stilt en del spørsmål om hvordan Johnsen hadde fått tak i skiltet, sier Johnsen.

Tar hele æren selv

Men tilbake til fartsgrensen:

Foruten at bilistene kommer seg raskere til og fra Oslo, mener Johnsen at et viktigste med justeringen er at den nye grensa harmonerer mer med folks kjørevaner.

– Når fartsgrensa var 100 lå gjennomsnittsfarten over. Med 110 ligger snittet under. Jeg har bidratt med å avkriminalisere tusenvis av bilister hver eneste dag, sier Johnsen.

– Du høres ut som du mener dette er din ære. Er du såpass ubeskjeden at du mener dette?

– Ja. Dette er faktisk min ære. Helt klart. Uten meg hadde ikke dette skjedd, sier han.

– En viktig seier?

– Ja. Jeg gir meg aldri og selv om du sikkert kan si at saken er liten, så betyr den mye for folk som nå kan kjøre på vanlig måte uten å være kriminelle. Jeg snakker med folk som sier det er så deilig å suse i vei på E6 i 110. Ingen sak er for liten, sier Johnsen.

Hva med bompengene?

Selv kjører Johnsen mye og bruker kjøretiden på E6 til å snakke i telefonen og jobbe.

– Men det hender, når jeg er sliten, at jeg tar toget. Det er deilig å sitte på toget slik sett, men det er også deilig å kjøre på E6.

– Men det er vel temmelig dyrt? Du og Frp har ikke fått gjort så mye med bompengene til tross for at dere har samferdselsministeren?

– Det er altfor dyrt og vi jobber hver eneste dag for å gjøre det billigere, men vi er altså avhengig av politisk flertall i Norge for å gjennomføre vedtak. Men noe har vi fått til som en dobling av rabatten, sier Tor André Johnsen.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.