Torsdag morgen holdt regjerings- og støttepartiene pressekonferanse på Oslo S. Varaordfører Knut Fangberget (H) er glad for at partiene er enige om at dobbeltspor fram til Hamar i 2024 skal prioriteres i den nye planen.

Men så er det også enighet om å prioritere ny jernbanetunnel i Oslo i løpet av planperioden (2018-2029), som gjør at framdriften på Ytre Intercity (til Lillehammer, Tønsberg og Fredrikstad) forrykkes, minst med to år kanskje mer.

Leder Stig Vaagan i Hamar Venstre bekrefter torsdag morgen at det nå er enighet om at Lillehammer skal få dobbeltspor i 2034. Årsaken til forsinkelsen er at partiene vil få på plass en ny jernbanetunnel i Oslo først, tidlig på 2030-tallet. Det er viktig for å øke kapasiteten på jernbanen, og åpne for halvtimesavganger på Intercity-nettet. 

Diskusjon om trasé

Om fire år skal den nasjonale transportplanen revideres, og det kan være mulig å få inn Brumunddal i 2026 da.

Fangberget har i trasédiskusjonen i Hamar kjempet for det østre traséalternativet. I dag torsdag er det et stort møte og befaring i Hamar med tema trasé.

– Jeg er glad for at det blir dobbeltspor til Hamar. Ikke avklart trasé har ikke påvirket dette. Her er Hamar, Tønsberg og Fredrikstad behandlet likt. I de andre to byene er det minst to år til trasé er avklart. Vi har arbeidet hardt for å få fram dobbeltspor til Brumunddal i 2026, men det lykkes ikke. Men det kan komme i neste rullering av NTP, og dermed komme innen 2026, sier Fangberget.

Traséavklaring

Han håper en traséavklaring kommer fort fra kommunaldepartementet.

– Det som er viktig for oss nå, er at trasévalget blir gjort i tråd med Hamar kommunes vedtak om øst, slik at planlegging og utvikling av Hamar kan starte. Intercity til Hamar i 2024 og ferdig firefelts E6 er en gedigen vekstimpuls vi må utnytte. Avklart trasé er et premiss for videre vekst og utvikling. Oslo-tunnel er avgjørende for at IC-triangelet skal bli effektivt, sier Fangberget, som medgir at han selvsagt skulle ha ønsket seg at ytre Intercity også lå inne i planen.

– Uansett parti i dag, er det mange som ikke har innfridd sine ønsker. I Innlandet har vi en betydelig satsing på riksveg 3/25, E6 og jernbane, og godspakken som ble kjent onsdag er også en svært gledelig nyhet for Innlandet, sier Fangberget.

Vaagan erkjenner at det blir en forsinkelse til Lillehammer på fire år i forhold til inneværende NTP. 

- Likevel er jeg relativt fornøyd med at regjeringen og støttepartiene ønsker å ta med ytre Intercity, og at vi har fått et årstall i 2034. Jeg har stor forståelse for at det er viktig å bygge en ny jernbanetunnel i Oslo. NTP rulleres om fire år, da må vi jobbe for å få inn Brumunddal i 2026. Jeg håper Ringsaker kan være med oss å jobbe for det, sier Vaagan, som er glad for at han har fått bekreftet at Venstre i Innlandet har hatt innflytelse på forhandlingene. 

Tunnel under Oslo

En ny togtunnel under Oslo blir den viktigste nøkkelen til å bygge ut togtilbudet i resten av landet, fastslår Venstre-leder Trine Skei Grande.

Grande sier Venstre i avtalen om Nasjonal transportplan som legges fram før påske, har fått gjennomslag for landets største jernbaneprosjekt gjennom tidende.

Hun peker på at 45 prosent av alle de om lag 1.000 milliarder kronene i NTP skal gå til investeringer i jernbane, og at det er dermed tidenes grønneste og mest framtidsrettede samferdselsprosjekt.

– Jernbane blir det viktigste og mest attraktive transportmiddelet mellom våre byer. En ny togtunnel under Oslo blir nøkkelen til å bygge ut togtilbudet i resten av landet, sier Grande.

Finansminister Siv Jensen (Frp) understreket at NTP også dreier seg om alle de største veiene gjennom hele landet, men at selv bilpartiet Frp har blitt et togparti.

Statsminister Erna Solberg (H) påpeker at selv om planen strekker seg fra 2018 til 2029, også ser helt fram til 2050.

– Vi må planlegge langsiktig for å gjøre de viktige grepene. Vi må omstille Norge til et lavutslippssamfunn, og Norge må oppfylle klimamålene og de internasjonale forpliktelsene. Utslippene skal reduseres innen 2030, og transportsektoren må ta betale en del av dette, sier Solberg.

Total plan

Selv om de fire samarbeidspartiene ennå ikke er helt i mål med Nasjonal transportplan, føles enigheten som total, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– Alle de fire partiene skal jobbe videre med transportplanen de neste dagene. Jeg er ikke et sekund i tvil om at vi skal klare det. Det er ikke en ferdig NTP, men enigheten er total føler jeg, sa Frp-statsråden på en pressekonferanse på Oslo S torsdag formiddag.

Solvik-Olsen, som har ansvaret for jernbane, vei, kyst og luftfart, gikk ikke inn på detaljene i den nye transportplanen som legges fram før påske. Han understreket imidlertid hovedlinjene og hva som har vært viktig for alle de fire partiene.

– En tunnel under Oslo er et av de viktigste grepene vi tar, understreket han og nevnte videre viktige jernbaneprosjekter som Grenlandsbanen, Ringeriksbanen, Intercity og Trønderbanen som viser seg å kunne stå ferdig tidligere enn planlagt.

En billion kroner skal settes av, over 400 milliarder på jernbane alene. Mer gods skal over på jernbane, det må tenkes helhetlig ikke minst i veiprosjekter, og man må få mer igjen for hver eneste krone. Perspektivet stopper ikke i transportplanens siste år 2029, men dras helt fram til 2050.

– Jernbanen skal videre, og som Venstre sier, jernbanen bygger vi i et 60-70-årsperspektiv, sier han.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00