• MOTSTAND: Knut Røshol er stedstilitsvalgt for toglederne på Hamar. FOTO: ELI J. HAUGEN

Tirsdag skal konsernstyret i Bane Nor ta stilling til om trafikkstyringssentralen på Hamar skal avvikles innen 2020, slik ledelsen i Bane Nor ønsker.

30 ansatte blir rammet. Aktiviteten på Hamar skal fordeles på sentralene i Oslo og Trondheim, og alle ansatte er sikret jobb.

Men de ansatte får lang reiseveg til jobben. Til Trondheim er det kun mulig å ukependle. Til Oslo blir det fort tre timers reiseveg. Toglederne jobber turnus med dag-, kveld- og nattskift, hverdag som helg og helligdager.

Bekymret for sikkerheten

4. april sendte Norsk toglederforening en bekymringsmelding til Statens jernbanetilsyn angående sikkerheten.

Spesielt gjelder bekymringene flyttingen av togledelse for Rørosbanen til Trondheim. Dette er fordi Rørosbanen skiller seg fra de andre banene ved at den har et sikkerhetssystem som krever mer manuell oppfølging, og de som kan dette systemet, sitter på Hamar.

Gjennomgå rutiner

Konserndirektør for kunde og trafikk i Bane Nor og leder for omorganiseringen Bjørn Kristiansen har ikke vært tilgjengelig for å kommentere saken overfor HA, men til Norsk toglederforenings hjemmeside sier han seg enig med de ansatte at det er behov for å gjennomgå struktur og rutiner for Rørosbanen.

– Dette er imidlertid ikke knyttet til sikkerheten, men til driften av systemene. Vi har sagt at det vil bli gjennomført en analyse av Hamar- og Rørosbanen og at fjernstyringen av Rørosbanen ikke vil skje før nødvendige tiltak er på plass, sier Kristiansen til hjemmesiden.

– Forstår det er tøft

Videre viser Kristiansen til at Bane Nor bruker 650 millioner kroner for å bygge det nye fjernstyringssystemet (TMS), som skal tas i bruk 1. januar 2021.

– Vi vil ha organiseringen på plass før vi går over til nytt system. Vi er helt avhengige av at ansatte er med og jobber sammen og tester ut systemet. Hvis de både skal bli kjent med ny arbeidsform, nytt sted, nye lokaler og nye kolleger samtidig som de skal ta i bruk et nytt system, blir risikoen uakseptabelt stor. Jeg skjønner godt at de ansatte ikke har lyst til å flytte og forstår at dette er tøft, men dette er en endring vi ser er helt nødvendig. Jeg håper imidlertid at de vil trives når alle etter hvert er på plass i den nye sentralen, sier Kristiansen til NTF.

Bane Nor vil gjøre avtaler med de ansatte om omstillingsordninger.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00