Daglig leder Morten Aspelund og Kim Eriksen hos Auto-Benz i Brumunddal forteller at de har hørt det samme flere ganger tidligere. Nå har de fått tak i en e-post Bertel O. Steen Gjøvik har sendt til en eier av en Mercedes som er under fem år gammel, altså hvor nybilgarantien fortsatt gjelder. I e-posten minner Bertel O. Steen kunden om at fabrikkgaranti og lakk/korosjonsgaranti faller bort hvis servicen utføres hos et verksted som ikke er relatert til Bertel O. Steen importør. Videre lister de opp Mekonomen, Bilextra, Automobilia og Auto-Benz som eksempler på verksteder som ikke er godkjent.

KUNDEN KAN VELGE

Opplysningene Bertel O. Steen Gjøvik har sendt kunden, får Aspelund og Eriksen hos Auto-Benz i Brumunddal til å reagere. De er nemlig feil.

– Du beholder nybilgarantien så lenge servicen tas på et autorisert verksted, sier Aspelund.

Han forteller at det er mange med nye Mercedeser som ringer og spør hvordan det påvirker garantien om de tar servicen hos Auto-Benz. For noen år siden slo konkurransetilsynet fast at bileiere har rett til å velge verksted uten at det påvirker garantien, så lenge reservedeler er av minimum samme kvalitet som reservedeler av bilprodusentens varemerke, og arbeidet er utført fagmessig og i henhold til fabrikken og importørens retningslinjer.

– Mercedes har digitalt servicehefte, og dette har ikke alle verksteder tilgang til. Men i likhet med Bertel O. Steen har Auto-Benz tilgang til dette, sier Aspelund.

FØLER SEG SKVISET

Aspelund tror Bertel O. Steen synes det er irriterende å ha fått Auto-Benz på markedet.

– De liker oss ikke, for vi tar kunder fra dem. Men jeg synes de tråkker over streken når de driver feilpropaganda. Vi har visst om dette lenge, men nå har vi det svart på hvitt, sier Aspelund.

– Det er rart at et så stort selskap prøver å skvise oss ut, sier Eriksen.

Auto-Benz i Brumunddal ble etablert for sju år siden. De har økt fra fire til tolv ansatte. Aspelund og Eriksen forteller at de har hatt en økende kundetilstrømning blant annet fra Gjøvik de siste årene, og de tror tapet av kunder til Auto-Benz kan ha irritert storebror Bertel O. Steen.

Beklager ordlyd

Kundeansvarlig Anders Thomte hos Bertel O. Steen har vært i kontakt med kunden etter det han vedgår er en uheldig formulering. 

– Her har jeg rett og slett tabbet meg ut og gjort en blunder. Jeg ser at ordlyden i eposten til kunden var uheldig og altfor skarp. Jeg har vært i kontakt med kunden for å ordne opp, sier Anders Thomte hos Bertel O. Steen på Gjøvik.

Thomte bekrefter at det er fritt verkstedvalg også hos Bertel O. Steen, men at det likevel er visse kriterier som må oppfylles for at garantien skal gjelde.

– Ankepunktet er gjerne hvis det blir brukt uoriginale deler. Langt fra alle deler på markedet er optimale. Hvis en uoriginal del gir følgeskader andre steder på bilen, da vil det være uheldig.

Servicemarkedssjef Stein Thomas Gundersen hos Bertel O. Steen beklager at en kunde har fått upresise opplysninger om garanti.

– For ordens skyld ble bileieren kontaktet påfølgende dag, der vi beklaget formuleringen i e-posten og orienterte om de faktiske forholdene, sier Gundersen.

Han skriver til HA at det likevel kan føre til skade og nedsatt sikkerhet på kjøretøyet om service- og vedlikeholdsarbeid utføres med midler og metoder som ikke er godkjent for bilen.

– Vi kan også bekrefte at kunder som velger å bruke andre aktører enn godkjente merkevareverksted til å vedlikeholde sin Mercedes-Benz, dessverre mister tilleggsytelsen «Mobilitet» og oblat for full service-historikk, skriver Gundersen.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.