• Kritisk: Tor Magne Kalland.FOTO: TROND SVENDSEN UP Utrykningspolitiet UP-sjef Tor Kalland E6 Original bildetekst:

Gjennom hele helgen var UP tungt til stede i fylket vårt. 11 mannskaper og seks biler var i aksjon på både E6, riksveg 3 og riksveg 25, noe som resulterte i rundt 270 reaksjoner på alt fra høy fart og rus til mobilbruk og manglende bilbelt

HA var med på søndagens kontroll på Trysilvegen, hvor hele ni bilførere fikk fartsbøter i løpet av halvannen time.

Tidligere i helgen ble en bilfører tatt i 156 km/t i en 80-sone på riksveg 3 ved Atna i Østerdalen. Søndag ettermiddag ble en annen bilist tatt for å kjøre i 100 km/t i en 60-sone i Elverum.

Men, selv om Utrykningspolitiet har vært effektive, er de på ingen måte fornøyd når antallet reaksjoner blir så mange.

– Det er bare trist å avdekke slik kjøring, sier politioverbetjent Tor Magne Kalland, nestleder i UP-distrikt 1.

– Kjører etter lommeboka

Kalland var selv med på kontrollene, og tilbrakte hele helga på reise gjennom Hedmark. Han er ikke fornøyd med at så mange tøyer strikken bak rattet.

– De fleste kjører med en bevisst og kalkulert risiko. De bryr seg ikke om fartsgrensene, men kjører etter hva lommeboka tåler.

Kalland konstaterer at de fleste som fikk bøter kjørte innenfor det han kaller et normalområde. Han blir mest skremt av dem som kjører ekstremt fort.

– 156 i 80-sone og 100 i 60-sone er grove lovbrudd og høy risikoatferd. Heldigvis er det ikke mange av disse tilfellene, sier han.

Kalland forteller at antallet førerkortbeslag fort kunne ha blitt langt høyere enn 17.

– Mange ble tatt i 114 og 115 km/t i 80-sone. Det er hårfint under 116, som er grensen for førerkortbeslag, sier han.

Manglende kunnskap

Kalland sier det generelt er lite kunnskap om bøtenivå, prikker og grenser for førerkortbeslag.

– Mange bilførere blir stanset uten å vite om de har prikker i førerkortet fra før. Andre vet ikke at man mister lappen når man oppnår åtte prikker i løpet av tre år, sier han.

Under helgas kontroller mistet flere bilførere lappen nettopp fordi de hadde for mange prikker fra før. Andre nærmer seg grensen.

Kalland sier UP vil fortsette å prioritere Hedmark høyt så lenge det ikke er tegn til at råkjøringen går ned.

– Jeg håper vi kan se resultater ved at flere følger fartsgrensen. Vis ansvar og vær bevisst på føret, særlig nå som det nærmer seg vinter og mørke, avslutter han.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.