Noen syns kanskje midten av oktober er litt for tidlig, men det gjelder visst ikke julebrusfansen.

– De har ventet lenge nok, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i en pressemelding fra Ringnes.

– Av erfaring vet vi at julebrusen tar et godt jafs av bruskategorien allerede fra første salgsuke. Og så blir det bare mer og mer før det topper seg den siste uken før jul. Da pleier julebruskategorien å stå for om lag 25 prosent av brussalget, fortsetter Bruusgaard.

Ringnes opplyser at de totalt skal kjøre ut rundt ti millioner liter julebrus.

– Det er ganske vilt, fortsetter Bruusgaard.

I fjor ble det totalt solgt 21 millioner liter julebrus i Norge. Om lag en tredjedel av denne var av markedslederen Hamar og Lillehammer julebrus. I Trønderlag er det ifølge Ringnes kun én julebrus som gjelder – Dahls julebrus.

– Ikke noe annet sted i verden står en sesongkategori så sterkt i et marked som i Norge. Det er helt unikt og veldig gøy, legger Bruusgaard til.

Mange fans

Interessen for julebrusen beskrives av Ringnes som i stor grad forbruker- og fansdrevet.

– Det er veldig mye følelser inne i bildet og alle har sterke meninger om hvilken julebrus de liker best. På sosiale medier er det etablert egne fansider med titusenvis av følgere. Tradisjoner og hva man er vant med fra oppveksten er viktig når det kommer til julebrus. Man tuller ikke med julebrusen til folk, for å si det sånn. Den skal smake likt hvert år og se ut som den alltid har gjort. For mange er den nok en like viktig del av julebordet som ribbe og pinnekjøtt. Det er smaken av jul som nå fyller butikkhyllene, sier Bruusgaard.

Nye varianter

Selv om det er de eldre, tradisjonsrike variantene som dominerer segmentet, har Ringnes lansert en nyhet foran årets sesong.

Solo Super julebrus er en rød variant vi har utviklet i samarbeid Linneá Myhre. Den smaker supergodt og er en brus vi har stor tro på at vi gjøre der bra, avslutter Bruusgaard i pressemeldingen.