Innenfor foreslåtte midler til planlegging er det satt av til sammen 835 millioner kroner til planleggingen av InterCity-utbyggingen på Østlandet, inkludert følgende strekninger på Dovrebanen:

– Venjar-Eidsvoll-Langset (regulerings- og detaljplanlegging)

– Kleverud-Sørli (regulerings- og detaljplanlegging)

– Sørli-Brumunddal (kommunedelplan og hovedplan)

E6 får penger

Ifølge NRK er 368 millioner kroner foreslått satt av til E6 mellom Minnesund i Akershus og Skaberud i Hedmark. Av dette forutsettes 70 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. I tillegg til foreslåtte midler er det forutsatt 200 millioner kroner i statlige midler som refusjon til bompengeselskapet.

Vegarbeid gjenstår langs Mjøsa

Prosjektet er tredje og siste etappe av utbyggingen av E6 til firefelts veg mellom Gardermoen i Akershus og Kolomoen i Hedmark. Den om lag 22 kilometer lange strekningen Minnesund–Skaberud går gjennom Eidsvoll kommune i Akershus og Stange kommune i Hedmark. Strekningen inngår i «Fellesprosjektet E6-Dovrebanen», som også omfatter utbygging av dobbeltspor på den 17 kilometer lange strekningen Langset–Kleverud. Anleggsarbeidene startet i mai 2012. Om lag 18 kilometer av ny E6 ble åpnet for trafikk i desember 2014. En konkurs hos entreprenøren på den sørlige delen av anlegget førte til at de resterende 3,8 kilometerne i sør først ble åpnet for trafikk i juni 2015. De ferske midlene i 2016 vil bli brukt til restarbeider som gjenstår på strekningen.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.