213 publikummere var på plass da den svenske jazzpianisten Jan Lundgren skulle hedre sin landsmann Jan Johansson med et eget konsertprogram. Sammen med bassist Mattias Svensson og en strykekvartett bestående av Johannes Dickbauer, Anne Harvey-Nagl, Aurore Cany og Asja Valcic tok Lundgren publikum med på en reise gjennom Johanssons katalog, og med arrangementer av Martin Berggren behandlet Lundgren de klassiske verkene med den ytterste verdighet.

Jazz og folkemusikk

Jazzpianisten Jan Johansson markerte seg for alvor i begynnelsen av 60-tallet som en av Europas ypperste. I samarbeid med musikere som Arne Domnérus og Georg Riedel ga han ut album «Jazz på svenska», der han presenterte en ny kombinasjon av jazz og folkemusikk. Jan Lundgren ble født i 1966, to år før Johansson døde. Han debuterte i 1994 med albumet «Conclusion», og har i løpet av sin karriere medvirket i over 50 ulike albuminnspillinger. Hans foreløpig siste album, «Potsdamer Platz», ble gitt ut tidligere i år.

Formelt, men lekent

Torsdagens konsert var imidlertid dedikert til Johansson, og Lundgren innledet konserten med et knippe låter fra nettopp «Jazz på svenska». Samtlige av de frammøtte så ut til å nyte hver eneste tone under det som ble en formell, men allikevel leken og inviterende konsertkveld. Det var høytidelig nok til at man holdt seg helt stille, men det var også en konsert for spontane applauser og latter. Lundgren hadde full kontroll over både klaviaturet og publikum, og samspillet med Svensson, som har vært Lundgrens faste bassist i mange år, var aldeles glimrende. Lundgren skal dessuten ha skryt for at han geleidet publikum gjennom programmet på en ryddig og god måte. I løpet av kvelden rørte han ved andre Johansson-verker som «Jazz på ungerska»og «Jazz på ryska» samt hans egen hyllest «Lycklig resa». Og da publikum avslutningsvis fikk servert perlen «Visa från utanmyra» og Johanssons lekne versjon av «Här kommer Pippi Långstrump» var omtrent alle ønsker innfridd.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00