– Tradisjonell norsk folkemusikk, jeg vet ikke om så mange som har gjort det i Norge før. Det er i hvert fall smalt. Irsk tradisjonsmusikk står ikke så sterkt i Norge, så derfor bestemte jeg meg for å flytte til Irland, sier han.

Én ting Anders Lillebo skal ha, er at han ikke mangler dedikasjon.

Tredveåringen sitter over en kaffekopp i en av Hamars eldste bakgårder. Det er litt yr i luften, og han legger ut om fuktige kvelder i Irland.

-På en vanlig uke var jeg kanskje ute fire-fem kvelder. Det var jam flere plasser samtidig, så hvis man ville lære irsk folkemusikk var dette stedet å være. Jeg satt på pub, lærte låter, og drakk gratis Guinness, som man fikk når man spilte.

Musikeren forteller at folkemusikken alltid har ligget der for han.

– Jeg så kanskje «Riverdance» på VHS sent på 90-tallet en gang. Folkemusikken har alltid vært noe som har fascinert meg, selv om jeg har drevet med jazz.

Jazzpianist

Anders Lillebo er også kjent som jazzpianist, men nå har altså karrieren tatt en liten vending.

-Jeg følte på en måte aldri at jeg fikk spilt folkemusikk, fordi det var jazzpianist jeg skulle bli. Men da jeg gikk litt lei av hele jazz-greia, så tenkte jeg «hva skal jeg gjøre nå?». Det åpnet seg en mulighet til å sjekke ut Irsk folkemusikk, men det var et nokså drastisk karrierevalg. Jeg hadde brukt fem år på å studere jazz, hadde hundre tusen i studielån, og investert mange år av livet mitt i jazz.

Bohemtilværelsen

– Jeg jobbet minimalt.

Anders Lillebo flirer litt over bordet, før han lener seg tilbake i stolen, og forteller om bohemtilværelsen i Irland.

– Jeg bodde i et kollektiv, sammen med tre andre nerder som også drev med irsk folkemusikk. Det var ingen av oss som hadde penger. Vi bare hang på puben og lærte låter. Da var den livsstilen helt perfekt, men jeg kunne kanskje ikke levd sånn i ti år til.

Lillebo skulle egentlig bare være i Galway i en måned. Han forteller at det var så «svært» å være der, at oppholdet strakte seg ut måned etter måned.

-Jeg var vel ikke villig til å kutte båndene helt, så det kom til et punkt der jeg måtte velge mellom Norge og Irland, etter to år.

Folkemusikeren flyttet hjem, for å fortsette fra Norge.

Departure

– «Departure» er starten på ett eller annet. Plata er et produkt av de fem årene jeg har brukt på å lære folkemusikk. Jeg ser på det som starten på noe mer, et slags flagg i bakken. Det er på en måte et blikk inn i hvor jeg er i dag.

Musikeren håper på å kunne fortsette i nye spor, som folkemusiker. Han er også interessert i norsk og svensk folkemusikk.

– Altså både øst og vest for Nordsjøen, legger han til.

Han føler seg litt alene som utøver av irsk folkemusikk i Norge, men er glad for at det er mye skandinavisk folkemusikk her.

På plata er det hovedsakelig tradisjonelle irsk låter. Den er minimalistisk, med trekkspill i fokus.

-Målet er å få mulighet til å gjøre flere konserter og spillejobber. Jeg må være i gang med noe, og ha et prosjekt, sier han.

Så med en bunke CD-er, et rødt, gammelt trekkspill, og en spillejobb på «Norsk Elgfestival» i Trysil. putrer Anders Lillebo av gårde i en hvit varebil, for å spille opp til dans i hjemtraktene.

Les også
Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.