– Dette er helt spesielt. Det er ingen andre kulturhus som sier kontant nei slik som Hamar. Med andre kulturhus har vi diskusjoner om betingelser. I Hamar blir vi stoppet i døra. Det er ingen interesse. Sånn har det vært siden før huset åpnet, sier Lisbeth Wiberg Olsen.

Hun driver Oslo-baserte Backstage Management og Produksjon, som representerer en rekke artister. Jo Nesbø/Di derre, Siri Nilsen, Ingrid Bjørnov, Øystein Sunde, Tine Thing Helseth og hennes kvartett TTHQ og Duoen Göran Fristorp/Sven-Bertil Taube er blant dem hun har forsøkt å gjøre avtaler for. Hamar kulturhuset har avslått samtlige forespørsler. HA vet også at blant andre Kim Larsen, Else Kåss Furuseth, Henriette Stenstrup, Sigrid Bonde Tusvik og Bård Tufte Johansen har fått nei fra Hamar kulturhus.

SI DIN MENING: Synes du dette er okey? Si din  mening her.

HØYERE TERSKEL ENN OPERAEN

HA har snakket med flere management som har tilsvarende opplevelser som Wiberg Olsen. Svein Erik Kvamsdal hos Stageway kan bekrefte at de har vært i kontakt med Hamar kulturhus. Hittil har de ikke fått på plass noe. Halvdan Sivertsen er blant dem Hamar kulturhus har sagt nei til.

– Halvdan skulle ha forestilling i Operaen, og vi spurte Hamar kulturhus om mulighetene for å leie salen dagen før. Vi endte opp i Askim, forteller Kvamsdal.

– Det er mange kulturhus som har føringer for hva slags profil de skal ha. Ting skal være av en viss kvalitet. Likevel synes jeg det er litt rart at terskelen er høyere i Hamar kulturhus enn i Operaen, sier Kvamsdal.

Kim Larsen er blant dem som ikke er ønsket i kulturhuset.

– Vi har aldri kommet inn i Hamar kulturhus. Vi foreslo Kim, men fikk beskjed om at det ikke hørte hjemme i kulturhuset. Men vi har andre gode relasjoner på Hamar, så det går greit, sier Jan Sollien, daglig leder i JS Artist.

Flere managere HA har snakket med, legger ikke skjul på at de synes situasjonen er frustrerende.

– Hamar har ikke hatt noe kulturhus, slik at vi har produsert på Scandic Hamar. Når det kommer et nytt kulturhus, vil vi jo gjerne dit. Men de vil ikke ha oss, sier Lisbeth Wiberg Olsen.

ARTISTENE REAGERER

Flere av artistene hennes har fått avslag ut 2016. Blant annet gjelder dette Ingrid Bjørnov og Øystein Sunde, som har vært på turné sammen den siste tiden, og spilt for stappfulle saler. Ingrid Bjørnov selv synes situasjonen er merkelig. Hun spilte på Scandic for to år siden.

– Har Hamar slått opp med meg? Har jeg sagt noe galt? Skulle jeg ikke ha tøyset med stupetårnet i 2013? undrer Bjørnov.

Hun kan ikke huske sist et kulturhus takket nei til besøk.

– Backstage betaler en frisk husleie på mine vegne, og om vi ikke fyller, vil huset likevel ikke tape penger. Det gjør produsenten min. Jeg kan ikke huske at det har skjedd i nyere tid at et kulturhus har sagt nei. I forkant av turneen med Øystein tok mange kulturhus kontakt for å få oss dit. De vet at vi fyller, sier Bjørnov.

– Kulturhuset i Hamar er et veldig rart hus, slår artisten fast.

SUNDE ER FORUNDRET

Teater Innlandets Sunde-musikal gikk for fulle hus i fjor vår. Men å ta imot visesangeren selv, vil ikke kulturhuset.

– Man skulle tro at et kulturhus ville være strålende fornøyd med at noen vil komme og leie huset deres, helt uten økonomisk risiko for huset. Hamar kulturhus er det eneste kulturhuset i landet der vi i praksis ikke slipper til. Vi må legge opp turné et år i forveien for i det hele tatt å komme til i de store byene, og samtidig få til en grei reiserute. Og da kan vi dessverre ikke vente på at Hamar kulturhus skal prioritere lokale krefter og be eksterne leietakere vente i månedsvis med å booke datoer. Det blir spennende å se kulturhusets regnskapstall etter første hele driftsår. Kommunekassa er sikkert feit nok til å tåle både kulturhusdrift og stupetårn, sier Øystein Sunde.

SER NYBEGYNNER-TENDENSER

Svein Erik Kvamsdal i Stageway tror ledelsen i kulturhuset i Hamar vil finne formen etter hvert.

– Jeg tenker at dette er litt nybegynner-tendenser. Etter hvert vil de merke at de er avhengige av å selge billetter, sier Kvamsdal.

Satser på nysirkus

– Hamar kulturhus er ikke hovedarenaen for alt. Det er ikke plass til alle i huset, sier Mocci Ryen, arrangementsansvarlig.

Mocci Ryen henviser til de tre hovedmålsettingene for kulturhuset.For det første skal kulturhuset prioritere det lokale og regionale kulturlivet. Lokale og regionale aktører får aldri nei til å leie. For det andre skal Hamar kulturhus satse ungt, og dyrke programmet for barn og unge.

– Punkt tre er at vi skal gi brukerne store kunst- og kulturopplevelser ut over det allerede eksisterende tilbudet i regionen. Vi skal legge til rette for nye kulturopplevelser. Vi har en satsing på verdensmusikk og nysirkus (en sirkusform uten sagmugg og dyr, som egner seg i kulturhus, journ. anm.). Det handler om å kunne gi opplevelser ut over det folk har kunnet få her tidligere.

MÅ BEGRENSE UTLEIE

I løpet av det siste året har Kirsten Flagstad sal vært opptatt 72 dager. Dette inkluderer prøvedager, men ikke dager som er brukt til rigging.

I kulturhusets vårprogram er det ført opp 19 arrangementer i Kirsten Flagstad sal. Flere av disse er Damenes Aftens ABBA-prosjekt. 

Sammenlinkbare kulturhus, som Bærum, Lillestrøm og Lørenskog, har et program som rommer mange kjente navn.

– Hvorfor får så mange artister nei til å leie hos dere?

– Det handler om arrangementsfrekvens. Vi har begrensninger for hvor mange arrangementer vi kan ha i løpet av en periode. Dette henger sammen med blant annet økonomi, personell og det markedet som finnes. Bestemmelser rundt dette ligger på ledernivå. Det er også tilfeller hvor vi sier nei fordi vi har en liknende produksjon som kan ta en del av markedet, sier Ryen.

Hun peker på at Hamar kulturhus ikke skal være noen hovedarena for alle kulturformer, og at det ikke er plass til alle som ønsker å opptre.

– Vi arrangerer mye, men sikkert ikke nok ut fra hva folk forventer. Samtidig jobber vi med å finne formen vår. Jeg tror det er like mange meninger om hva som skal være i Hamar kulturhus som det finnes folk i byen.

FORTSATT I UTVIKLINGSFASE

Mocci Ryen presiserer at kulturhuset fortsatt er i en oppbyggingsfase. Det har vært utfordrende for ledelsen å skulle utvikle og drifte huset samtidig.

– Spør du kulturhus rundt i Norge, tok det dem sikkert tre fire år før de fant formen, sier Ryen.

Lokale korps og kor har pekt på at de synes leieprisen i Kirsten Flagstad sal er for høy.

– Ville ikke utleie til omreisende artister kunne bidra til å gjøre de billigere å leie for lokale aktører?

– Det er et spørsmål som hører til i et annet fora, sier Ryen.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.