Han overtar rollen etter Pål Nedregotten, som er ansatt som direktør for teknologi og publikumstjenester i NRK.
Håvard Solheim ble ansatt i Edda Media i 2004, som ble en del av Amedia etter sammenslåingen med A-pressen i 2012.
Han har hatt ulike lederroller knyttet til utvikling og teknologi.
37-åringen kommer fra rollen som utviklingsdirektør i Amedia.
– Jeg er stolt av at vi har så dyktige medarbeidere med kapasitet og kompetanse som Håvard, og jeg er veldig glad for at han har sagt ja til å påta seg en så sentral nøkkelrolle på kort varsel. Håvard har i mange år spilt en viktig rolle i flere store utviklingsprosjekter i Amedia, med blant annet etablering av identitetsløsningen aID. Han har lang fartstid i konsernet og kjenner virksomheten svært godt. Håvard har derfor de beste forutsetningene for å forstå de teknologiske utviklingsbehovene til våre mediehus i den globale kampen om folks tid, sier konsernsjef Anders Møller Opdahl.
Solheim selv er både ydmyk og takknemlig for tilliten.
– Sammen med et kompetent og dedikert lag, vil vi sørge for at vi fortsetter arbeidet vårt med å sikre de teknologiske rammebetingelsene for Amedias aviser i den tøffe konkurransen om folks oppmerksomhet. Så er jeg, i likhet med mange kolleger, takknemlig for Påls lederskap gjennom mange år, og ønsker ham lykke til med nye oppgaver i NRK, sier Håvard Solheim, konstituert konserndirektør for data og teknologi i Amedia.