[Nettavisen:] Forbrukertilsynet har den siste tiden mottatt henvendelser om markedsføringen av produktet «Oskars trippel sjoko», skriver tilsynet i en pressemelding fredag morgen.

– På bakgrunn av dette har vi gjort egne undersøkelser, og mener at produktet blir ulovlig markedsført mot barn fordi markedsføringen inneholder direkte kjøpsoppfordringer. Dette er forbudt, skriver tilsynet videre.

Bollen ble lansert i februar i år, og responsen var enorm, skrev Nettavisen den gang.

– På bakgrunn av alder og mangel på erfaring og kritisk sans har barn vanskeligere for å forstå hva markedsføring er, hva som er hensikten med den, og i tillegg til å gjenkjenne markedsføring og skille den fra annen kommunikasjon. Det er derfor særskilte hensyn man må ta når markedsføring retter seg mot barn, eller kan sees og høres av barn, sier direktør Trond Rønningen.

«Det har i hovedsak blitt markedsført i Oskar Westerlins sosiale medier, og Forbrukertilsynet mener at mange mottakere av denne markedsføringen er barn og unge», skriver tilsynet i pressemeldingen.

– Vi har sendt ut brev til alle tre parter der vi ber om at den ulovlige markedsføringen knyttet til «Oskars trippel sjoko» stanses så snart som mulig, og at produktet ikke markedsføres ulovlig i framtiden, avslutter de.

Les også

Oskars sjokoboller ble neppe bakt med melet til Sophie Elise