Erik Kristiansen prøver i et innlegg i HA å problematisere en flytting av stasjonen til Vikingskipet. Han må gjerne være enig med Trygve Slagsvold Vedum, men hvis Vedum ikke kan dokumentere sin påstand om at sentrum i Hamar dør hvis stasjonen flyttes, så er det intet annet enn synsing. Nettopp det er vårt poeng.

Det synes ikke som om stasjonens beliggenhet er avgjørende for handel og utadrettet virksomhet. En tom jernbanerestaurant ved spor 1 siden 1994 er et godt eksempel på det. Mer sentrale lokaler kan man ikke finne hvis togreisende er kundegrunnlaget.

Kristiansen kritiserer andre debattanter for å desimere avstander. Da bør han ikke skrive at stasjonen ligger i enden av gågata. Det er tross alt noen kvartaler fra Østre torg til dagens stasjon.

Vår aksjon har fokus på at strandsonen foran sentrum i Hamar skal slippe jernbanen i fremtiden, og «Øst» med stasjon ved Vikingskipet er nå eneste alternativ. Vi tillater oss derfor å knytte noen kommentarer til det Kristiansen skriver om dagens stasjon: «Status i dag er at 1,3 millioner på- og avstigninger finner sted i enden av Hamars gågate. Ny stasjon ved Vikingskipet vil befinne seg 1,2 kilometer unna denne gågata. Folk som skal på jobb i Hamar, eller hjem for den saks skyld, vil komme i behov for transport til og fra byens sentrum.»

Har han tenkt på hvordan trafikken til og fra stasjonen vil bli i fremtiden, når vi ser hvor kaotisk det er der allerede i dag? InterCity-prosjektet skal ta høyde for langt større trafikk, med hyppigere avganger og tilsvarende økning i antallet reisende. De fleste av disse vil ikke bo eller arbeide i gangavstand fra stasjonen og vil derfor være avhengig av egen eller offentlig transport til og fra stasjonen. Da vil ikke Vikingskipet være i periferien, men faktisk ha en enklere adkomst for svært mange reisende enn dagens stasjon med nærhet til Vangsveien, Stangebrua og E6. At Vikingskipet, HamKam og jernbanen kan utnytte de samme parkeringsplassene blir bare et stort pluss.

Vi som jobber i folkeaksjonen har et langsiktig mål, nemlig å sikre for kommende generasjoner at Hamar vil være den flottest beliggende byen ved Mjøsa, med en jernbanefri strandsone foran byens historiske sentrum.

Kristiansen kunne hatt et annet perspektiv i denne saken, som kandidat til kommunestyret i Stange, nemlig at alle som bor nord i hans kommune vil få kortere vei om stasjonen flyttes til Vikingskipet. Vi tror mange i Ottestad ville sette pris på det.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.