Veldig mange spørsmål fra Sven E. Godager (HA 29. oktober), men siden det har manglet veldig på saklige motforestillinger mot Øst vil jeg forsøke å svare.

En overordnet forutsetning for svarene er at selv med fullgod løsning for godstransport er Øst minst 1,4 milliarder kroner billigere en JBVs kulvert forslag. Når jeg sier «minst» så er det fordi Riksantikvarens (RA) innsigelse mot kulverten gjør det urealistisk å tenke seg utbygging av Hamarbukta og det er en viktig forutsetning i finansieringen av Vest-alternativet. Med den besparelsen er det rom for omfattende avbøtende tiltak i Korridor øst.

Ramsar: Det er snakk om et veldig lite areal for eksempel i forhold til E6-utbyggingen og de fleste eksperter sier at det ikke gjør noen forskjell i forhold til fuglelivet. Det går eventuelt an å restaurere erstatningsområder.

Vikingskipet: Parkeringsplasser kan bygges i høyden. En så effektiv tilbringertjeneste med både buss- og togstasjon rett utenfor, betyr muligheter og ikke utfordringer for både Vikingskipet og Briskeby stadion som arenaer for store arrangementer.

Adkomst: Tilbringer systemet og tilgjengelighet for taxi, buss og privatbiler, er sett på som en av de største fordelene med stasjon ved Vikingskipet. Videre utbygging av eksisterende stasjon vil være et mindre sentralt trafikknutepunkt. Det vil også gi mer trafikk i sentrumsnære områder og begrense mulighetene til å utvikle et bilfritt sentrum. Førerløs kollektivtransport og trender innenfor teknologi og samfunnsliv, gjør at de fleste byer med miljøambisjoner jobber aktivt i retning av bilfritt sentrum.

Omdisponering av arealer: Brannstasjonen og også noe næringsvirksomhet må sannsynligvis flyttes. I forhold til inngrepene langs andre traséer, som er betydelig større og frigjøringen av store sentrumsnære arealer, så kommer igjen øst-alternativet best ut. Dette er beskrevet og prissatt i JBV sin egen konsekvensutredning hvor samfunnsnytten med øst er vurdert til å være NOK 440 høyere enn for kulvert-alternativet. Deres utbyggingsplaner i Hamarbukta som er helt urealistisk med RAs innsigelser, gjør at den relative fordelen for Øst her er større og sannsynligvis minst 1 milliard totalt sett.

Industri/Næringsliv: Trehørningen og Olrud-området er veldig sentralt og godt egnet for industri og logistikkintensivt næringsliv. Rundt Jernbanestasjonen bør det uansett primært utvikles for administrativt- og tjenesteytende næringsliv.

Finansiering av strandsona: Med flytting av jernbanen vil arealene der bli de mest verdifulle i hele Hedmark og kanskje hele Østlandsområde. I Oslo diskuterer kommunen med utbyggere for å få dem til å plukke opp en milliardregning i tunneler og infrastruktur for å få tillatelse til å bygge ut Filipstad. Strandpromenade og brygger er veldig billig i forhold! Det eneste kommunen må gjøre er å fortelle hvordan de vil ha det. Dette er et mye større problem med dagløsning og kulvert hvor nærliggende arealer blir mindre attraktive.

Jernbanemuseet er det også plass til. Kanskje deler av den gamle traséen kan brukes til trikk eller tog – sånn som i Kardemomme By?

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.