Diskusjonen om leksefri skole i Norge har preget norsk skoledebatt i flere år.

Leksene stjeler den fritiden ungdom kunne brukt sammen med familien, på fotballbanen, på håndballbanen, på biblioteket eller på tur i skogen.

Etter drøye fem timer på skolen med fullt av skolearbeid: Er det ikke rart at man da skal hjem og gjøre mer? Det blir for mye skole i løpet av en dag, særlig for de yngre.

Det er stor forskjell på hvor mye foreldre kan hjelpe til med lekser hjemme

Noen foreldre er kanskje borte store deler av dagen på jobb, og andre har kanskje ikke så mye kunnskap?

Hvis en skoleklasse får en skikkelig vanskelig lekse så har mange elever foreldre som kan hjelpe til hjemme. Men hva skjer da med de elevene som ikke har så flinke «hjelpelærere» hjemme? Jo, de ender med å ikke gjøre leksene. Mens elever som får den samme vanskelige leksa, men har noen til å hjelpe til hjemme, får stor utvikling.

Etter hvert vil den eleven som endte opp med å ikke gjøre leksene sine være på et helt annet nivå enn resten av elevene når det kommer til skolearbeid.

Dette mener jeg er urettferdig fordi karakterer går i arv hvis foreldrene skal være «hjelpelærere».

Læring skjer over alt, men skole passer best på skolen.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00