Min undring handler først og fremst om dette: Tenker flertallet i kommunestyret at det er et skrikende behov i skolen for å gjennomføre en slik tur? Tenker de at det er greit at kommunestyret skal detaljstyre hvordan skolen når måla i læringsplanen?

Bjørn Arntzen i Aktive Fredsreiser understreker i HA 29/6 at de har fokus på holdninger. Det tviler jeg ikke på. Jeg er heller ikke et sekund i tvil om at det å være der grusomhetene skjedde, er mer virkningsfullt enn å lese om det i ei bok. Mitt poeng er at skolens oppgaver er mangfoldige – det er svært mange læreplanmål som skal nås. Dessuten er det mange veier til målet. Holdninger jobbes det med hver dag gjennom hele skoleløpet på svært mange måter.

Hva er det som får kommunestyret til å tenke at en tur med Hvite Busser er så viktig at det må en egen bevilgning til dette? Jeg sier gjerne ja takk til mer penger til skolen, men jeg ønsker at kommunestyret kunne gi oss den tilliten at vi som pedagoger og fagpersoner, er de beste til å vurdere hvilke metoder vi ønsker å bruke for å nå måla i læreplanen. En tur med Hvite busser til Krakow og Berlin koster ifølge nettsida til organisasjonen Hvite Busser, nesten 6.000 kroner pr. elev. Med denne summen kunne jeg foretatt mange ekskursjoner med mine elever i løpet av ungdomsskoletida. Jeg ville hatt muligheten til å gi elevene mange nære og sterke opplevelser og dekka mange av fagmåla i lærerplanen. I tillegg ville flere korte turer (man må ikke bruke sju dager og kjøre buss helt til Krakow) gitt meg muligheten til å jobbe med samhold, samarbeid, kreativitet, demokrati, miljø – kort sagt alle de viktige punktene i den nye overordna delen av læreplanen – over tre år.

Med andre ord: Jeg er rimelig sikker på at man kan nå måla i læreplanen på svært mange måter. Kjære kommunestyre, gi meg gjerne 6.000 kroner pr. elev, men la meg og mine kolleger få bestemme hvordan de skal brukes. Vi er ganske gode på pedagogikk og metode.

Av og til (eller kanskje ganske ofte!) kan en lyriker si nøyaktig, presist og kort det en leserbrevsskribent bruker flere spalter på, så jeg tillater meg avslutningsvis å dele dette hjertesukket fra Frode Grytten:

Alle veit kva som er best for den norske skulen.

Politikarane veit kva som er best for den norske skulen.

Byråkratane veit kva som er best for den norske skulen.

Ekspertane veit kva som er best for den norske skulen.

Redaktørane veit det. Direktørane veit det.

Foreldra veit kva som er best for den norske skulen.

Kronikkforfattarane veit kva som er best for den norske skulen.

Ein vakker dag skal vi spørje den norske læraren også.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.