Bompenger. Bypakker. Intensjonen er forbilledlig. Milliardoverføringer til byene, så folk får bedre kollektivtilbud, tryggere veier, mer sykkelvei. Det skal bidra til bedre luft, bedre folkehelse når flere går og sykler, og mindre kø og kork for de som trenger å kjøre.

Med avtalene kommer bompengene. Fra Bryne, et tettsted med drøyt ti tusen innbyggere, til Oslo med nær millionbefolkning. Bypakkeavtalene inngås i hurtig tempo i områder med svært ulike utgangspunkt. Trondheim, Nord-Jæren med Stavanger, Kristiansand, Oslo og Akershus, Grenland med Skien, Siljan og Porsgrunn, Førde, Bodø, Bergen og omland, Harstad, Haugesund, Nedre Glomma med Fredrikstad og Sarpsborg.

Alle stedene har bypakker. Alle stedene har bompenger. Ytterligere ni steder har inngått avtale, men ennå ikke startet innkreving.

Avtalene inngås for å unngå kø, kork og kaos i byer med god tilflytting og ambisjoner for næringslivet. Bypakkeavtalene er laget som et restaurantbesøk i revers: Først kommer regningen, senere kommer maten.

Først kommer bommene opp, og når de har tatt inn nok penger blir det bedringer i kollektivtrafikken. Stavanger er et spesielt grelt eksempel, hvor bompengene dobles mens kollektivtilbudet er like dårlig som før. Ikke rart folk blir sinte.

Mange steder vokser det folkelige engasjementet mot bompenger. Det forstår vi godt. Nå ser vi hvor urettferdig bompenger rammer. Nå ser vi hvor dyrt det blir for lavinntektsfamilier. Nå ser vi hvor vanskelig det blir for folk når politikerne setter som forutsetning at det skal bli mindre bilkjøring, men at bomringene likevel skal ta inn mer penger fra bilistene.

NAF har lenge advart mot å skru opp bompengene for høyt, uten at folk har muligheter til å bytte til alternativ transport.

Man skal ikke langt utenfor storbyene før buss kun er et alternativ akkurat i rushtiden. Trenger du å reise før eller etter, eller hente barn på hverdagsreisen, blir ventetiden fort lang. Hverdagen går ikke i hop uten bilen. Det kjenner mange på nå.

Et eksempel: Blant familier med barn i barneskolealder bruker 87 prosent bil på hele eller deler av hverdagsreisene sine. For befolkningen som helhet er det 73 prosent som benytter bil i hverdagen. Også i byene er det over halvparten som bruker bil.

Det viser NAFs Trafikantbarometer fra 2017, hvor vi har kartlagt folks hverdagsreiser i hele landet.

Folk kjører ikke bil fordi det er gøy. Folk oppfatter bilkjøring som dyrt, de er bekymret for utslippene, og de skulle gjerne reist mer kollektivt om de kunne.

Det ser det ikke ut for at politikerne forstår. Hadde alternativet til bil vært der, ville mange satt fra seg bilen. Akkurat nå oppfattes bompengene som tvang.

Ekstra betent blir det fordi ingen tar ansvar. Lokalpolitikerne peker på staten og sier at staten har krevd at de bruker bompenger for å få ned trafikken i bytte for bypakkene. Ketil Solvik-Olsen (Frp), samferdselsminister de siste fem årene, sier det er lokalpolitikerne som skrur opp bompengenivået og at de må bli enige lokalt.

Ingen snakker om at man kunne valgt annerledes.

I dag er prinsippet at bompengene både skal få inn penger, og få ned trafikken. To mål som ikke er forenelige. Skal stadig færre bilister betale stadig mer i bompenger? Bompenger er ikke bare upopulært blant bilfolket, det vil i lengden ikke være holdbart.

I NAF har vi lenge påpekt denne konflikten, men politikerne er mer opptatt av å kritisere hverandre enn å se seg om etter alternative løsninger. Heller enn å dytte ansvaret mellom stat, fylke og kommune må de sette seg ned og finne bedre, mer rettferdige løsninger.

NAF håper Jon Georg Dale, som overtok nøkkelen til samferdselsdepartementet forrige fredag, tar den sterke folkelige motstanden på alvor. Nye løsninger må på plass om folk skal kunne bo og jobbe i både små og store byer, over hele landet.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.