Seilforeningen driver alt fra jolleseiling for barn- og ungdom til regatta og turseiling for alle aldersgrupper.

I utredninga (Rambøll, 2017): Lokalisering av ny småbåthavn i Hamar står det at kommunen ønsker å kunne legge til rette for båtliv som en del av kvalitetene ved det å bo i Hamar og nær Mjøsa.

Alternativ 1B: Utvidelse av småbåthavna på Tjuvholmen mot sørvest vil representere en svært god løsning med totalt 800 båtplasser.

LES OGSÅ: HAbloggen: Høyt hotell på Tjuvholmen - eller ikke

En viktig forutsetning er at det bygges en ny rampe for opptak og utsetting av båter, samt mastekran for seilbåter i det utvida området. Dette vil kunne forlenge båtsesongen på Mjøsa med en måned, mens nåværende utsettingsrampe er dimensjonert for normal vannstand.

I motsetning til dette vil «ingen vinteropplag» (Rambøll, s. 26), representere det verst tenkelige scenarioet. Isolert sett lar ikke dette seg gjennomføre. Allikevel er dette nevnt som intensjon i flere av kommunens planer.

Fjelking Service bruker i dag med 10 minutters intervaller pr. båt inntil to uker på å få tømt vinterlagret på Tjuvholmen med sin truck.

«Ingen vinteropplag» vil kreve spesialtrailere, omfattende sikring av last og inntil to timers intervaller pr. båt. Med 40 timers uke vil det gå med ti uker på å få satt ut disse båtene.

Alternativ 1 B vil innebære 260 nye båtplasser og ytterligere 5–10 uker for å få ut de største av disse båtene, opptak vil ta noe lengre tid.

Totalt vil dette innebære mer enn 1000 trailerpasseringer, fire pr. båt via Koigen og veinettet fram til undergangen ved kornsiloen, den eneste som er høy nok til slik transport.

Fartsdumpene kan skade båtene, og ikke minst vil barn og unge være sårbare for tungtrafikk i et slikt volum. Og hva med miljøforurensning?

Et tredje alternativ kan bidra til å løse noen av utfordringene Hamar kommune står overfor. En privat interessent har levert en skisse til Stange kommune som omhandler en mulig utbygging av en marina med vinterlagring utenfor HIAS i Stange.

Flere forutsetninger for realisering av prosjektet er imidlertid uavklarte:

For det første må overordnede myndigheter som fylkesmann m.fl. ikke legge inn innsigelser. Dersom disse eller Stange kommune vender tommelen ned er Hamar kommune og båtfolket like langt. Kommuneplanen for Stange skal dessuten ferdigstilles først etter kommuneplanen for Tjuvholmen.

Det vil m.a.o. være avgjørende at overordnede myndigheter og plansjefene i Stange, Ringsaker og Hamar tar kloke grep i ukene som kommer som kanskje kan komme båtfolket i hele regionen til gode.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.