Det er sjelden store veiprosjekt blir billigere enn opprinnelig planlagt, men vi i Nye Veier har tatt utfordringen om å få til nettopp det. Så er spørsmålet billigere enn hva? Joda, billigere enn det som opprinnelig var estimert basert på tidligere erfaringer i regi av Statens vegvesen. Vi vet altså hva Kolomoen – Moelv koster å bygge basert på tidligere erfaringer, men Nye Veiers oppdrag er å utføre dette raskere og smartere samtidig som vi bygger en god og sikker vei.

I Nasjonal transportplan (NTP) var det prioritert å bygge E6 kun til Brumunddal med oppstart senere enn 2017. Nye Veier besluttet imidlertid raskt at vi skal bygge helt frem til Moelv og at vi starter med byggearbeidene i 2017. Hvor mange år tidligere vi blir ferdige enn det NTP la opp til får vi aldri svar på, men vi tillater oss å anta fem til åtte år raskere fremdrift.

Det betyr at vi ikke kan gjøre alt likt som før. Da blir det ikke billigere men like dyrt eller dyrere. Men med smarte valg og riktig optimalisering kan vi bygge en god og sikker vei, samtidig som vi bygger billigere enn tidligere. I vår gjennomføringsmodell gir vi mye ansvar til entreprenørene. Nye Veier skal ikke bestemme detaljer eller overstyre entreprenøren så lenge det som bygges er i henhold til gjeldende planer og regler. Dette gir betydelige besparelser.

En god og sikker vei får vi blant annet ved at vi bygger breiere enn opprinnelig planlagt både på E6 i Hedmark og Oppland, E39 Kristiansand – Stavanger og E6 i Trøndelag. Videre skal vi følge de samme kravene som Statens vegvesen til grunnarbeider og alt annet, og ja, vi skal gjenbruke mest mulig av den eksisterende veien.

Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt, og en forutsetning i stortingsproposisjonen, å gjenbruke mest mulig av eksisterende vei. Der veien holder god kvalitet er det smart å gjenbruke fremfor å grave den bort og bygge den opp på nytt. Dette handler rett og slett om en godt etablert byggeskikk og en praksis som både vi og Statens vegvesen benytter oss av.

Godager nevner også belysning og enklere og færre kryss som mulige måter å bygge billigere på. Vegdirektoratet har nylig foreslått å heve kravet om antall kjøretøy pr. døgn der det skal bygges belysning. Dette er i tråd med Nye Veiers analyser og det stemmer godt med hvordan andre europeiske land prioriterer. Det samme gjelder antall kryss. I Vegdirektoratets nye forslag legges det opp til at det på norske motorveier skal være fem km mellom hvert kryss og at det skal bygges maksimalt to kryss der veien passerer byer med over 30000 innbyggere. Dette betyr at om vi i Nye Veier hadde planlagt hele strekningen fra Kolomoen til Moelv på nytt, så ville vi foreslått å redusere antall kryss for å følge det nye regelverket og for å bygge mer samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Nye Veier finansieres av midlene som er avsatt til investeringer på det Norske veinettet. Pengene vi sparer bruker vi på å bygge mer vei. Og mer ny motorvei betyr flere km med god og sikker vei og færre alvorlige trafikkulykker. Nye Veier klarer å realisere 500 km med motorvei åtte år raskere enn opprinnelig planlagt. Det er trafikksikkerhet i praksis.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.