MENINGER

På topp ligger kystkommunene på Vestlandet der opp mot 70 prosent av innvandrere i første og annen generasjon deltar i arbeidslivet, mens Hamar ligger på bunnen sammen med flere kommuner på Østlandet. Her har bare halvparten jobb å gå til.

I det viktige arbeidet med å bosette og få flyktninger ut i jobb, har alle kommuner et introduksjonsprogram som nyankomne flyktninger deltar i. Målet er å gi innsikt og forståelse for norsk kultur og samfunnsliv, og ikke minst det norske språket. Det å kunne forstå og uttrykke seg på norsk er nøkkelen til å få en jobb, og dermed bli i stand til å stå på egne økonomiske bein. Men i jakten på jobb møter flyktninger ofte konkurranse fra arbeidsinnvandrere fra Polen og Baltikum. Da kan det være enklere for arbeidsgiverne å velge innvandrere fra et land og en arbeidskultur som ligner på den norske.

Erfaringene fra arbeidet med integrering av flyktninger viser at kunnskapene i språk utvikles raskest når det knyttes til praktisk arbeid. Begrepene blir konkrete og dermed lettere å huske. En mentor er en person som overfører kunnskap fra seg selv til en annen. Samtalen er det viktigste verktøyet. En mentor gir av sine kunnskaper og erfaringer til en som har behov for denne kompetansen, og deltakeren får direkte innsikt i det som foregår på en norsk arbeidsplass. Det gir faglig og personlig utvikling, øker selvtilliten, og kan gi inspirasjon og motivasjon til å komme seg inn i arbeidslivet.

Å komme i gang med mentorordning krever forankring i ledelsen av organisasjonen, målrettet innsats og god planlegging, og kan gjennomføres i både det offentlige og private næringsliv. Solide arbeidstakere må være villige til å ta i mot personer som er motivert, og som har forutsetninger for å «komme innenfor». En mentor og en deltaker danner et partnerskap. Om mentoren skal lønnes eller honoreres på annen måte må avgjøres av organisasjonen, men hovedregelen bør være at ordningen bygger på frivillighet og sosialt engasjement.

Mange mentorer synes jobben blir mer interessant når de skal forklare til en annen om arbeidsplassen, hva de gjør, og hvorfor de gjør det akkurat slik. Klare avtaler er viktig, som møteplass, tidsramme, tidspunkt og varighet av mentorordningen med den enkelte. Det bør settes opp en kontrakt som begge partene underskriver. God informasjon om hensikten og målet med ordningen er viktig for å unngå misforståelser og urealistiske forventninger. Det er ikke mentors oppgave å skaffe deltakeren jobb. Mentoren skal åpne døren slik at deltakeren får innblikk og kunnskaper om det norske arbeidslivet.

All start er vanskelig, og det er smart å starte der kompetansen er. Hamar kommune har mer enn 2.500 ansatte, og et flyktningkontor som har som oppgave å koordinere bosetting og integrering av flyktninger så lenge de er deltakere i introduksjonsprogrammet. Det skulle tilsi at det finnes solide kunnskaper om den enkelte flyktnings ressurser og muligheter til å ha glede og nytte av å få en mentor som jobber i kommunen.

Det kan gå ut en invitasjon til ansatte om å melde seg dersom de er interessert i å ta på seg en slik oppgave. Så blir det flyktningkontorets oppgave å få til en så god match som mulig, mellom mentor og deltaker. Kunnskapsoverføring og ny innsikt kan gå begge veier, mentoren vil også få nye erfaringer. Det er ikke alltid at «like barn leker best», men noe samsvar må det være, mellom interessefelt og arbeidsoppgaver. Så kan vi håpe de nye innbyggerne våre etter hvert står sterkere som søkere på arbeidsmarkedet.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.