De har fjernet den høyeste delen av taket over sporet gjennom Hamarbukta, senket plattformområdet og endret innfestingen av kjøreledninger i kulverttaket. De oppga at dette førte til at taket ble 3,9 m lavere. I tillegg har de helt droppet å bygge ut Hamarbukta med blokker. De mener disse endringene vil gi et pristillegg på 100 mill. i forhold den opprinnelige kulverten noe som igjen var 900 millioner dyrere enn den nå forkastede bruløsningen.

I HA 6. september refereres Lars Eides orientering til formannskapet. Her bekrefter han rykter om at BN også skal utrede en kulvert uten lokk helt bort til Bryggeriundergangen. Etter at bru-alternativet ble forkastet, er dette sikkert ment å bli det billigste alternativet, en bunnversjon å sammenlikne de aldre alternativene mot. Men denne løsningen vil stenge Koigen ute som ved dagen spor, og Hamarbukta blir etter vår mening ødelagt.

Men at BN sier de vil utrede en enda mer senket kulvert, oppfatter vi som positivt for byen. Vi har tidligere hevdet at en slik ytterligere senkning kan oppnås ved noen relativt enkle forbedringer av kulvertforslaget fra 2017. Der er senket plattformområde allerede tatt med, men i tillegg kan plattformene flyttes tilbake dit de ligger i dag. Dette oppnås ved å legge det nye sporet inntil det gamle over Åkersvika, men på østsiden i stedet for på vestsiden. Da kan kulverten senkes ytterligere 3m. Ved i tillegg å endre den vertikale kurvaturen idet sporet går fra plattformene til en fast helning på to prosent, kan en få sporene enda 1,3 m ned før en når vestkanten av Hamarbukta.

Dette gjør det mulig å til sammen senke kulverten i vestkanten av Hamarbukta med hele 4.3m. Kulverttaket vil da der komme på 120 moh, eller 3m under sommervannstand. Det er nesten slik at Skibladner kan kjøre over (den stikker 1,7m dypt). Skissen over viser noe av dette.

Vi skal her ikke komme inn hva som kreves for å få et akseptabelt øst-alternativ, men vi legger merke til at BN ikke vil utrede sporet lagt under Vangsvegen i Øst. Da vil sporet i stedet gå på en høg bru over 4-feltsvegen, og da kan det ikke bli mye igjen av kulverten under Børstad og Tommelstad. Vi kan heller ikke la være å nevne behovet for parkeringsplasser hvis Vikingskipet i framtida skal satse på 23–25-tusen publikummere på store konserter.

Til så lenge venter vi på forhandlingene med Bane Nor – på nye utregninger og vurderinger av både øst og vest. Vi håper de utvikler sitt forslag for vest i retning av vår skisse. Den viser at Koigen kan bli tilbakestilt og oppgradert, Hamarbukta vernet og kontakten mellom byen og Mjøsa godt ivaretatt uten utbygging langs strandsona i sentrum.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.