Dobbeltspor på indre Intercity fra Oslo til Åkersvika sør for Hamar er inne i forslagene. Den ytre delen til Lillehammer er derimot fortsatt uviss. Jernbanedirektør Elisabeth Enger bekreftet i går at dagens økonomiske rammer ikke tillater utbygging av dobbeltsporet helt til Lillehammer.

På samme måte er E6-utbyggingen mellom Ringebu og Otta utsatt. I Hamar-regionen fortsetter E6-byggingen i selskapet Nye veier. Dessuten ligger riksvei 3/25 inne i forslaget til Nasjonal transportplan.

Det er altså knyttet usikkerhet til dobbeltsporets skjebne nord for Hamar. Fortsatt ligger bare strekningen fram til Åkersvika inne i planen.

Likevel vil det være av stor betydning at Hamar kommune avklarer trasevalg gjennom byen, slik man er i gang med. Det handler både om å kunne avklare egen arealbruk for byutvikling, og ha unnagjort denne prosessen når dobbeltsporet forhåpentligvis fortsetter til Brumunddal.

Transportetatene har lagt stor vekt på å fjerne etterslepet i samferdselssektoren, som har hopet seg opp gjennom en årrekke. Dessuten har forslagene en tydelig miljøprofil. Trafikketatene foreslår å halvere klimautslippene fra transport innen 2030. Da må blant annet sykkelen prioriteres. Etatene foreslår å bruke åtte milliarder kroner på såkalte supersykkelveier i de ni største byene i Norge.

Vi kan ikke være fornøyd med at det ser ut som Intercity-utbyggingen fra Hamar kan bli erstattet med lange sporkrysninger. Her må politikerne i hele Innlandet stå samlet. Nå skal forslaget til ny Nasjonal transportplan ut på høring, før den vedtas endelig i Stortinget før sommeren neste år. Denne tida bør brukes godt for å forsøke å få mer jernbaneutbygging inn i den endelige Nasjonale transportplan.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.