Mandag er en viktig dag for hele Innlandet. Da legges føringene for Nasjonal transportplan fram. Dermed vil vi få viktige føringer for utbyggingen av E6 og jernbanens dobbeltspor. Dette dreier seg både om hvor raskt utbyggingen skal skje, og hvor langt den kommer. Det finnes knapt statlige prosjekter som har større betydning for Innlandet enn dette.

Forventningen handler selvsagt om at dobbeltsporet kommer videre nordover forbi Hamar i 2024. Brumunddal må inkluderes i jernbaneplanene, det vil også gi et visst håp om at Lillehammer på et senere tidspunkt skal bli omfattet av Intercity-utbyggingen.

På veifronten er det nå det nyopprettede selskapet Nye Veier som skal stå for utbyggingen av E6. Løftene har vært mange når det gjelder å få firefelts motorvei til Moelv. Mandag vil det forhåpentligvis komme klare signaler om nettopp dette. Skal vi ha tillit til det nye veiselskapet, må regjeringen kunne vise til at nettopp et slikt prosjekt nå får ny fart.

Vi merker oss dessuten utspillet til Løten-ordfører Bente Elin Lilleøkseth (Ap) her i Hamar Arbeiderblad i går. Riksvei 3/25 har på mange måter havnet litt i skyggen av E6 og jernbanens dobbeltspor. Debatten har dessuten etter vårt syn i for stor grad handlet om fartsgrenser på strekningen, og ikke om veibyggingen. Det er imidlertid all grunn til å håpe at innstillingen for Nasjonal transportplan også inkluderer strekningen mellom Hamar og Løten.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.