Dermed unngikk statsminister Erna Solberg (H) en pinlig situasjon i Stortinget, med et kabinettspørsmål som en mulig avslutning på H/Frp-regjeringens tre år lange styre. Det ville vært et tungt tilbakeslag for alle som ønsker å bygge bro mellom partiene på borgerlig side.

Når det står så mye på spill er det kanskje ikke så rart at man griper dypt i pengesekken for å få til en løsning. En pakke på over seks milliarder kroner var nødvendig for å tilfredsstille kravene om et statsbudsjett med en tydelig klimaprofil fra blant annet Venstre. Venstre-leder Trine Skei Grande har fått betalt for sin tøffe kritikk av mindretallsregjeringen. Finansminister Siv Jensen (Frp) har på sin side kunnet vise til at den omstridte bilpakken er uendret.

For Erna Solberg vil det ta tid å lege sårene etter den opprivende budsjettstriden. Det stemmer ikke helt med Høyres uttalte intensjon om å føre en ansvarlig økonomisk politikk, når Solbergs regjering må ty til omfattende bruk av offentlige midler for å få til en budsjettavtale. Erna Solberg må nok regne med å bli konfrontert med spørsmål om den borgerlige regjeringens evne til økonomisk styring i den kommende valgkampen. Den langvarige tautrekkingen om budsjettet kan også komme til å påvirke forholdet mellom de fire partiene. Det kan få betydning når det på nytt skal sonderes rundt mulige regjeringskonstellasjoner etter valget.

For Hamar-regionen gir statsbudsjettet nye muligheter for Intercity-utbyggingen. Høyre og Fremskrittspartiet hadde ikke avsatt midler til planlegging av jernbanens dobbeltspor forbi Hamar. Takket være Venstre blir det nå mer penger til planlegging av jernbane, slik at Intercity-utbyggingen på Østlandet ikke skal stanse. Partiet fortjener ros for en konsistent holdning til kollektivsatsingen, mens vi har fått et tydelig signal om hvor skjør Intercity-utbyggingen er hvis Høyre og Fremskrittspartiet alene skal få bestemme.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00