For å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken, framhever TØI en kombinasjon av midtfelt, streknings-ATV (fartsmåling over lengre distanser), bedre vegbelysning og utbedring av terrenget ved siden av vegen som det aller beste. Fire felt og en fartsgrense på 100 - muligens 110, hvis Frp får det som de ønsker - føles trygt, men fraskriver ikke sjåførene ansvaret for kjøringen.

Likevel, med lovnad fra regjeringen om at videre utbygging av E6 nordover fra Kolomoen kan starte i 2017, var det naturlig nok flere som slapp jubelen løs i går. Svært mange av våre lokale bedrifter er avhengig av tungtransport til og fra vårt distrikt, og for dem kan betydningen av ny, firefelts E6 gjennom Innlandet neppe overvurderes. Det handler om å komme raskt fra a til å, og i beste fall bidrar det til at Hedmarken blir et mer attraktivt område for nyetablering av for eksempel arealkrevende handel, større bedrifters hovedkontorer og -lagre. Med de arbeidsplassene det medfører.

Effektiv transport for næringslivet er én side av saken. Et annet perspektiv er turistnæringen og privatbilismen, som vil oppleve E6 og forhåpentligvis Hedmarken som et bedre valg når firefelts E6 med fysisk midtdeler blir tryggere å ferdes på enn to felt. Med den vinklingen gjelder det for Innlandet å se hvilke muligheter vi kan framheve og markedsføre også rett ved siden av E6. Hvilke etableringer bør man satse på ved avkjøringene fra E6, for å gjøre det attraktivt for turister og veifarende å stoppe - ikke bare kjøre så fort som mulig forbi?

Hovedferdselsåren utbedres helt nødvendig, men både Jernbaneverket og NSB påpekte i går at så lenge etterslepet på vedlikehold av jernbanen stadig er uoverkommelig stort, er malurten i begeret at tungtransporten som skulle gått på bane fortsetter å øke på E6. Den utviklingen må regjeringen ta på alvor.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.